Paulún: ”Ät så mycket bär som din mage klarar av”

Paulún: ”Ät så mycket bär som din mage klarar av”

Bär är en otroligt viktig del av vår diet, som innehåller viktiga mineraler och vitaminer. Vi kan äta hur mycket bär som helst, det är bara magen som säger ifrån.

Bär har höga ORAC-värden

ORAC-värdet (oxygen radical absorbance capacityvisar hur mycket fria radikaler som 100 gram av ett livsmedel kan
eliminera. Ju högre värde desto mer antioxidanter. Svartvinbär ligger otroligt bra till med sina 7 957, hallon har 5 065, blåbär 4 669 och jordgubbar 4 302. Som jämförelse har vattenmelon bara 142 men torkad oregano 175 000.

– Jag har alltid bär hemma och strör över gröten, frukostyoghurten, har den som salladstopping och till desserter. Finns det något bättre än bärkompott med grädde och lite honung ringlad över?

Det sa näringsexperten Fredrik Paulún under en inspirerande föreläsning på Powerfruits pressevent ”Enastående egenskaper hos vanliga frukter”. Det är trots namnet en reklam- och informationskampanj för jätteblåbär, jordgubbar, vinbär och hallon. 

Polen är en av Europas största exportörer av bär och stod 2014 för 23 procent av de färska bären och 55 procent av de frysta. De är noga med att få bären certifierade genom noggranna processer där allt ifrån odlingsjord och hygien till transport och förpackning är under lupp.

sites/default/files/SAM_2584.jpg

Damian Dudecki var på plats och representerade Förbundet för polska fruktodlare.

– Vi är inte alltid medvetna om kvalitén på bären, och hoppas att kunskapen växer, säger han och lyfter upp Polen som ett land med ett väldigt fördelaktigt klimat för bär- och fruktodling.

Vi har väl alla stött på en jordgubbe som sett ut som en jordgubbe men inte smakat något över huvud taget. Då är det inte lika nyttigt längre.

Gå på utseendet

– Smakar det bra så är det bra. Ju mer smak, desto mer näring kan man säga. Bär är världens nyttigaste mat och dessutom kalorisnåla – ungefär hälften jämfört med frukt, säger Paulún.

Han har snart fyra barn och ger dem bär när de vill ha något gott och sött efter skola och förskola.

– Då vet jag att de får i sig fibrer som ger näring till de nyttiga bakterierna som skyddar mot både cancer och diabetes. Bär innehåller mer fibrer än frukt.

sites/default/files/SAM_2579.jpg

Antioxidanter är naturens eget rostskyddsmedel. Vi kommer inte undan de fria radikalerna som bildas spontant när vi andas. Om radikalerna angriper fettcellen blir det en skada, det kan bli rena rama mattbomben av elektronöverföring om inte stoppas.

– När fett tar stryk kan cellskador och demens uppstå, och när protein tar stryk genom oxidering uppstår LDL – det onda kolesterolet. Så fort den oxiderar blir kärlen trängre vilket kan leda till infarkt, varnar Paulún.

”Få i dig så mycket du kan”

Till och med dna:et kan skadas med för tidigt åldrande och celldöd som följd.

Det positiva är att bär kan ta död på radikalerna. Så få med så mycket bär du kan i din kost: I smoothien, på gröten, i salladen.

– Får man ordning på detta kommer man väldigt långt. I en studie gav man blåbär till unga skolbarn och de fick bättre minne direkt, säger Paulún.

– Du har allt att vinna på att äta bär. Jag försöker få i mig mycket för att se fräsch ut även när man blir gammal, avslutar Paulún.

Läs mer:
10 nyttiga bär att äta
Slånbär: Vårt nya superbär
Fräsch efterrätt med färska bär och granola

Text och bild: Julia Kimell

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.