Hur mycket stress klarar du av? Innovatören och konstnären Nico Georgiadis sökte sig till forskningen när han skapade spelet ColorStress.
– Jag blev inspirerad när man pratade om färger, former, siffror och likande för att hålla hjärnan i trim. Här kombineras allt eskalerande och sprängfyllt på olika nivåer. Spelet ger god hjärngympa medan man har kul, säger han.
Spelets kärna är sex färgade knappar och en sexsidig färgad kub som roterar i hög hastighet för att plötsligt stanna. Då gäller det att snabbt trycka för den färg som visas innan kuben börjar rotera igen. Lyckas du får du poäng men misslyckas du blir du utan. Efterhand blir kuben alltmer avancerad med fler färger och pilar. Inte nog med det börjar även annat dyka upp – ballonger, biljardkulor, fåglar, fiskar, regnbågar. Även dessa element ska du hinna trycka av med dina färgknappar.
I bakgrunden på varje nivå finns olika versioner av den klistriga ColorStress-melodin i en trestegsraket, samtidigt som bakgrundens pumpande rotation ökar, vilket bidrar till yt- terligare pulsökning för spelaren. Allt i en väldigt inbjudande och färgsprakande atmosfär, som tack vare olika mönster även fungerar för färgblinda.
– För varje avklarad level utmanar du din egen stressnivå bit för bit. Momenten blir fler och mer avancerade och tempot höjs allt eftersom. Var ligger din yttersta gräns för stress? Det får du reda på i ColorStress, säger Nico Georgiadis.
Grundidén och konceptet till ColorStress föddes i den mångsysslande konstnären och innovatören Nico ”Falcone” Georgiadis på MixMax Productions. Därefter bidrog Miko Walldén på MIKO Production med den första grafiska formen och i vidare spelutveckling. När det sen skulle väljas teknisk partner föll förtroendet på ett nytt ambitiöst företag, Ivefjord Studios utanför Kristianstad, som utifrån grundidén stod för den slutliga utvecklingen av spelet. Resultatet blev ett snyggt och roligt färgspel som utmanar på många olika nivåer.