Missa inte världens största skridskolopp på naturis – Vikingarännet

Missa inte världens största skridskolopp på naturis – Vikingarännet

Skridskoåkning är den perfekta motionsformen under kallare årstider. Förutom att det är en effektiv, rolig och skonsam träningsform ger det en fantastisk naturupplevelse. Så slipa skridskorna och upplev världens största skridskolopp på naturis, Vikingarännet.


Att åka skridskor, timmar i sträck längs snövita landskap, är något som vi i Sverige kanske tar för givet, men som många i världen aldrig får chansen att uppleva. En allt större skara motionsentusiaster har upptäckt långfärdsskridskoåkning som den ultimata friluftsaktiviteten i Södra Sverige, främst Mälardalen. Den stora utmaningen för dessa skridskoåkare är Vikingarännet som äger rum årligen, närmast den 14 februari 2016.


– Med det tilltagande intresset för skridsko och ett uppdämt behov efter två milda vintrar ser vi fram mot mer än 3000 deltagare på Vikingarännet 2016. Organisationen är på plats och plogarna från kommunerna väntar på att få ge åkarna en riktigt bra bana, säger Anders Tysk, Vikingarännets generalsekreterare. 


80 kilometer skridskolopp

Vikingarännet är 80 kilometer och går i år på två varv på en 40 kilometer slinga söder om Sigtuna och Mälaren. För dig som känner att 80 km är för långt går det att köra 35 kilometer på Halvrännet eller Tjejrännet.  Alla lopp har start och mål i Sigtuna. Vill du bara prova på finns “kortisen” på cirka 15 kilometer. Vikingarännet arrangeras av Friluftsfrämjandet och Svenska Skridskoförbundet. 


– Vikingarännet inspirerades av Elvastadsloppet i Holland. Därför kommer många holländare för att åka Vikingarännet. Den snabbaste tiden, 2 timmar 35 minuter har holländaren Erben Wennemars. Vikingarännet sprider vikten av issäkerhet. Därför ska alla deltagare ha isdubbar på sig. 


Tips inför Vikingarännet

Att åka ett 80 kilometer långt skridskolopp känns i benen, även för de mest erfarna skridskoåkarna. Bra att tänka på innan Vikingarännet är därför att träna lite extra lår och rygg. Inlines är en bra metod för att träna samma muskelgrupper och väldigt rolig träning. Försök att förbereda dig på någon av de konstfrusna isar vi har i Sverige. Det är ett bra sätt att tidigt komma igång med skridskoåkningen. 


Ett annat tips är ansluta sig till någon skridskoföreningen till exempel i Friluftsfrämjandet. Dom åker normalt varje helg så länge det finns is. Vill du hellre ge dig ut på egen hand ska du hålla sig till de plogade banorna, information om de plogade banorna hittar du här. Om du är osäker på din kapacitet, när du ska åka Vikingarännet, kör med pikar. De kan vara ett ovärderligt stöd när du är trött på slutet. Sist men inte minst, ladda med kolhydrater innan, du kommer att behöva dem! 

 

För mer information och anmälan: vikingarannet.com.

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras