Musik i öronen gör dig stark i benen

Musik i öronen gör dig stark i benen

Hur kommer det sig att man kan prestera bättre på löprundan då man lyssnar på musik?

 

Psykologiprofessor Peter Hassmén vid Umeå universitet har svaret:

Musiken får oss att fokusera på annat än signalerna från kroppen, därmed reduceras vår känsla av ansträngning och trötthet, så därmed kan vi prestera bättre och längre med musik.

Vad kan musiken göra för oss rent fysiskt?
– Musik kan exempelvis få oss att tänka på annat än det som stressar, vilket tillsammans med den fysiska aktiviteten reducerar halten stresshormoner i blodet.

Presterar alla bättre med hjälp av musik?
– Det är mycket individuellt. Det finns studier som visar att samma musik ökar stressen hos några, minskar hos andra medan några uppvisar oförändrat stresspåslag.

Finns det något negativt med musik under löpning?
– Personer som motionerar som en del av rehabiliteringen efter exempelvis en hjärtinfarkt bör vara medvetna om att de inte kommer att uppleva sin ansträngning som lika hög med som utan musik. Det finns en risk att dessa patienter motinerar hårdare än vad läkarna anser lagom, just genom att musiken “trycker undan” smärt- och trötthetssignaler. För friska och redan motionerande personer är musik för det mesta bara av godo, men inte för cyklister eller de som promenerar i stadstrafik eftersom olycksriskerna ökar!

 

 

10 låtar som tar dig längre i löpspåret (för lite längre pass, ca 5:30 min/km):

 

Black Eyed Peas I Gotta Feeling

Robyn Cobrastyle

Amy MacDonald Don’t Tell Me That It’s Over

Coldplay Viva La Vida

The Wannadies The Beast Cures The Lovers

The Sounds Living In America

Donkeyboy Ambitions

Broder Daniel Underground

Madonna Miles Away

Glasvegas Geraldine

Skribent. Erika Nilsson

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras