Mer rörelse i vardagen – 6 enkla knep

Mer rörelse i vardagen - 6 enkla knep

Din kropp är gjord för att röra sig och befinna sig i upprätt position, men tyvärr så begränsar vårt stillasittande samhälle oss från att röra oss i den utsträckning som vi egentligen behöver för att må bra. I en utopi är vi i rörelse åtminstone åtta timmar per dag, vilket är väldigt långt ifrån en stor majoritet av befolkningens verklighet. Här ger Lisa dig några enkla knep för att få in mer rörelse i vardagen.

Många upplever att det är svårt att få till så lite som 30 minuters fysisk aktivitet per dag, någon som är rekomendationen för en god hälsa. Lisa vill uppmuntra till att försöka få in så mycket vardagsrörelse som möjligt, något som med små medel kan göra stor skillnad för hur du mår.

Få mer rörelse i vardagen – Lisas 6 tips

1. Ta varje chans du får att klättra upp för trappor istället för rulltrappan eller hissen.

2. Se lunchrasten som en fantastisk möjlighet att resta benen och andas ny luft i lungorna.

3. Kliv upp en halvtimme tidigare, svep ett glas vatten och ge dig ut på en morgonpromenad utan att tänka eller känna efter hur trött du är.

4. Låt dig smittas av dina barns spring i benen – delta i deras lekar, var aktiv med dem och glöm bort vuxentramset.

5. Sätt larm på mobilen som påminner dig att göra någon variant av rörelse var 30:e minut – gå en sväng runt kontoret, gör 15 st knäböj eller ge trapporna en svängom.

6. Kombinera nytta med nöje: släng på dig ryggsäcken och promenera till affären när du ska handla. Låt varorna i ryggsäcken bli utmanande extravikt på hemvägen!

Ny vecka – nya chans till goda vanor!

Text och foton: Lisa Johansson. För mer inspiration inom träning och hälsa, följ Lisas blogg här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras