Mental träning och hur det påverkar atleters prestation

De främsta atleterna ser alltid ut att ha förmågan att prestera som bäst när det gäller som mest. De har en ultimat utvecklad fysik ämnad för maxprestation inom sin sport, men även andra färdigheter som ger dem ett övertag. De är mentalt förberedda. Deras muskler och hjärna fungerar i perfekt harmoni för en fysisk och psykisk maxprestation.    

Mental förberedelse

Toppatleter utövar mentala förberedelser och strategier för att prestera optimalt. Det innebär även en mental förberedelse för att konstruktivt hantera smärtsamma förluster.

Faktorer som är kopplade till framgång inom sport:

  • Motivation är en tydlig gemensam nämnare bland högpresterande atleter. Det visar atletens motivationsnivå och målsättning.
  • Självförtroende: Toppatleter har förmågan att mobilisera ett oövervinnerligt självförtroende. De lyckas konsekvent kringskära svåra hinder och motgångar samt behålla fokus på målet.
  • Kunskap om sin sport, samt sina styrkor och svagheter, såväl som sin motståndares styrkor och svagheter. Val av taktik som bör användas och hur man överlistar sin motståndare.
  • Rutiner: De bästa atleterna är mycket skickliga på att utveckla rutiner som får dem att tillämpa rätt mentala fokus.
  • Hantera mental press är en mycket viktig aspekt som de bästa atleterna ofta har utvecklat till perfektion. De försätter sig skickligt i rätt mental närvaro och attityd som krävs för optimal prestation.

Ritualer för framgång

Framgångsrika atleter kan ha väldigt olika och motsägelsefulla metoder till mental förberedelse för en maxprestation. Det är extremt viktigt att atleten lär känna sig själv för att kunna förbereda sig  optimalt. 

  • Michael Phelps satt ofta tyst för sig själv med hörlurar och lyssnade på musik och laddade upp inför sitt lopp.
  • Usain Bolt gillade att släppa loss och inte ta sig själv på så stort allvar. Han gillade att showa och spexa, och till publikens jubel göra sin berömda pose. 
  • Blanka Vlasic var känd för att konsekvent upprepa samma rutin innan ett höjdhopp. Hon visualiserade sitt hopp, utförde några välrepeterade rörelser och klappade händerna för att få publiken med sig. 
  • Jelena Isinbayeva hade som rutin att ligga på marken mitt under pågående tävling med en handduk över sitt huvud och stänga ute omvärlden. Det gav henne möjligheten att slappna av och släppa på spänningar inför ett viktigt hopp. 

Det finns kanske lika många ritualer som det finns atleter. Det är fascinerande att följa toppatleter utföra sin sport på högsta nivå och beundra deras talang. Vill man spela på odds om deras skicklighet och sport kan man besöka Casinon.info, de stora nätcasinona erbjuder även spel på sport såväl som casino. Ens sportintresse får alltid en extra krydda med ett oddsspel relaterat till en tävling.

Modellinlärning

Modellinlärning är en metod att ge sig själv positiv mental näring med visualiserade bilder och känslor. Människans hjärna kan ej urskilja riktiga erfarenheter från tydligt visualiserade mentala upplevelser. Modellinlärning är frekvent använt av atleter.

  • Inre positiv dialog som maximerar motivation, djupare fokus och är själsligt lugnande. Många atleter upprepar ett mantra för att skapa optimala inre förutsättningar. Det involverar även djup andning och försätter atleten i djup avslappning och fokus.
  • Visualisering är en mental upprepning av att se sig själv utföra sin sport optimalt med vinnande resultat.
    • Atleten uppsöker en tyst och lugn plats där han djupt kan slappna av och bearbeta sitt undermedvetna med mentala bilder.
    • Visualisera tävlingen som utförs med optimalt resultat.
    • Visualisera även hur man lätt övervinner tänkbara hinder och motgångar som sannolikt kan förekomma.
  • Studera tidigare erfarenheter som utfördes framgångsrikt, och återuppleva den upplevelsen. Det kan även innebära att studera en annan atlet som genomför sin sport med högsta precision som man vill efterlikna. 

Maxwell Maltz – Psycho Cybernetics

Självhjälpscoachen, samt plastikkirurgen Maxwell Maltz berättar om ett intressant experiment med mental träning i sin bok Psycho Cypernetics. Tre grupper av basketspelare fick tre olika typer av träning för att förbättra sitt prickskytte. Därefter studera skillnaden i resultat mellan de tre grupperna och dess träning efter 20 dagar.

  • Den första gruppen övade att fysiskt prickskjuta med en basketboll varje dag i 20 dagar.
  • Den andra gruppen utövade ingen form av träning alls.
  • Den tredje gruppen rörde aldrig bollen, deras träning var att visualisera perfekta kast som alltid träffade basketkorgen. De utförde den mentala övningen 20 minuter om dagen i 20 dagar.

Efter 20 dagar testades de tre grupperna om deras färdighet att prickskjuta med en basketboll hade förändrats till det bättre. Resultatet lyder som följer och är mycket intressant:

  • Den första gruppen som övade med en boll hade förbättrat sitt resultat med 24%.
  • Den andra gruppen som inte utförde någon form av övning upplevde ingen förändring i resultat.
  • Den tredje gruppen som enbart övade genom att visualisera prickskytte förbättrade sitt resultat med 23%.

Resultatet av mental träning är häpnadsväckande. Det illustrerar vilken förmåga vår hjärna har på vår prestation om vi använder den på rätt sätt och ger den näring i form av mental träning. 

Slutsats

Det finns en uppsjö av olika metoder till mental förberedelse. Väldigt mycket handlar om att lära känna sig själv och identifiera en metod som en egna sinne lätt kan tillgodogöra sig. Vissa gemensamma nämnare kvarstår oavsett hur en atlet väljer att ladda upp mentalt. De har alltid ett obevekligt självförtroende som driver dem framåt. De har förmågan att lösgöra mentala blockeringar som möjliggör maxprestation, samt övervinna motgångar. En mental nyckel till framgång är att utveckla förmågan att visualisera sig själv genomföra sin sport framgångsrikt och ha en positiv förväntan. Önskar man ytterligare tips och råd för sport och hälsa finns det mycket info att tillgå här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras