Matexperternas nya ordlista – 7 ord som du bör ha koll på som matfantast

Vi snackar hållbarhet, exklusivitet och kvalitet när framtidens mat analyseras.

I en rapport från ICA har djupintervjuer med matexperter och forskare, samt undersökningar bland konsumenter och startupföretag, kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet. Här hittar du ett urval av de ord inom mat och matproduktion som förväntas bli vanligare under de kommande åren.

– Vi är övertygade att kunderna även i framtiden kommer att lägga stor vikt på hållbarhet och klimatpåverkan. Det kommer att påverka utbudet, men också hur vi väljer att beskriva och benämna vissa råvaror och processer inom matproduktion. I framtiden är det exempelvis inte omöjligt att vi slänger oss med utryck som ”terriorodlade tomater” när vi är på jakt efter perfekt solmogna medelhavstomater, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen.

Matexperternas nya ordlista – 7 ord som du bör ha koll på som matfantast  

  1. Total-lokal matNär maten är lokal ur alla aspekter; råvarorna lokalodlade, maten lokalproducerad och de personer som ansvarar för processen är lokalt anställda.
  2. Terroirodling Växtodlingar inomhus där jordmån och geografiska förutsättningar har imiterats för att återskapa samma kvalitet och smak som någon annanstans på jorden.
  3. Gräsprotein – Potentiell proteinkälla i framtiden. Det finns i dag flera forskningsprojekt som undersöker hur gräsprotein kan utvinnas och användas i matlagning. En lösning på det skulle kunna innebära en mer eller mindre obegränsad tillgång till proteiner.
  4. In Vitro-kött – Mer känt som ”labbkött” då det framställs i laboratoriemiljö genom att odla små muskelceller och ett protein som stimulerar vävnadstillväxt tillförs. Resultatet blir ”In Vitro-kött” vilket är identiskt med naturligt kött, men utan ursprung i levande djur.
  5. MikromarknadStormarknadens nya skepnad. Här har varje liten entreprenör ett forum att demonstrera sina idéer och erbjudanden. Marknaden kan se olika ut efter säsong eller till och med beroende på veckodag och tid på dygnet.
  6. ”Made by Me” Ny märkning i framtiden på butiksvaror tillverkade av kunder eller personer i närheten av butiken. Visar på det värde handgjorda produkter, med en människa som tydlig avsändare, får i framtiden.
  7. Regenerativt jordbrukEtt jordbrukssystem som är utformat för att vända på de negativa klimateffekterna som jordbruk skapar genom att återuppbygga den organiska massan i jorden.

 

Information: ICAs presstjänst

Om Rapporten: Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på framtidsspaningar från djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt ett 30-tal externa rapporter, ett 100-tal artiklar och flertalet interna workshops med representanter för ICA. Utöver detta bygger rapporten på en kvantitativ undersökning bland 100 svenska startupföretag samt en kvantitativ undersökning bland 2000 svenska konsumenter, utförda av Novus under februari-mars 2018.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras