Löparbarometern 2025: fyra tydliga löpartrender just nu

löplopp löpartrender

Var fjärde vuxen löptränar regelbundet – och för många handlar det mer om mental hälsa än fysisk form. Nästan hälften av alla löpare uppger att de springer för att må bättre psykiskt. Det visar en färsk undersökning med löpartrender från Löplabbet, presenterad i rapporten Löparbarometern 2025.

Att springa har under det senaste decenniet utvecklats till en bred folkrörelse med tydliga löpartrender. I parker, på stadsgator och i skogsterräng ser vi människor i alla åldrar snöra på sig löparskorna. Det som en gång betraktades som en individuell motionsform har blivit en självklar del av vardagen för många svenskar – oavsett om drivkraften är hälsa, prestation eller gemenskap.

I Löparbarometern 2025* kartlägger Löplabbet löpartrender, d.v.s. svenskarnas löpvanor, motivation och träningsmönster baserade på insikter. Det från en undersökning med över 2000 statistiskt utvalda respondenter, genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Ett av resultaten som talar sitt tydliga språk är att 33% av de svenskar som löptränar gör det oftare idag än för ett par år sedan.

Utöver att presentera färska siffror om löpningens utveckling i Sverige innehåller årets rapport även Löplabbets trendspaning, baserad på vår samlade expertis inom fältet. De lyfter fram fyra tydliga löpartrender som speglar hur löpningen förändras över tid och eventuellt även större samhällsförändringar.

”Löpning har aldrig varit större i Sverige – vi kan definitivt tala om en ren löparboom!”

Allt fler springer och i takt med denna utveckling har löpning kommit att förknippas med långt fler aspekter än enbart träning. Löpning har blivit en inkluderande träningsform som väldigt många svenskar har en nära relation till. Man kan till och med prata om löpning som en livsstil som påverkar allt från sociala relationer till mode och teknik.

löpartrenderFoto: Vårruset

Fyra tydliga löpartrender just nu

1. Stora lopp fylls rekordfort – suget efter tävlingar är rekordstort.

Under 2024 har flera av Sveriges största lopp slagit nya rekord. Stockholm Marathon sålde slut på 23 000 platser, det högsta antalet någonsin. Förra året lockade Göteborgs-
 varvet 50 000 anmälda och för första gången på länge blev loppet fullbokat. Lidingöloppet har ökat med 30 procent och hade föregående år fler än 30 000 anmälda.

2. Unga kvinnor driver löparboomen – fler springer i grupp och deltar i lopp.

Enligt populära appen Stravas årsrapport har medlemskapet allt större plats inom löpträningsvärlden. Sociala medier och en mer inkluderande löpar- kultur har gjort att unga kvinnor ser löpning som 
en naturlig del av sin livsstil. I Sverige ser vi samma trend, där allt fler unga kvinnor anmäler sig till lopp och går med i löpargrupper. Lidingö- loppet rapporterar en 86%ig ökning av anmälda i åldern 18–24.

Men det är inte bara unga kvinnor som hittar till löpningen. Även unga män i åldern 18–30 står för en av de mest markanta ökningarna i löparstatistiken. Löpning har blivit en del av en bredare träningskultur, där styrketräning och kondition går hand i hand.

3. Löpning som social rörelse – att springa tillsammans eller dela rundor i sociala medier blir allt vanligare.

En bidragande orsak till detta fenomen är den tekniska utvecklingen som bidrar till gemenskapen genom appar och sociala medier. Appen Strava fungerar nästan som 
 en social plattform för löpare, där man kan följa varandra och ge kudos för genomförda pass. Många delar sina rundor på Instagram och Tiktok, och det är allt vanligare att löpning avslutas med en gemensam frukost eller kaffe.

4. Löparspåret är den nya catwalken – snygga träningskläder har blivit viktigt.

Philip Warkander, modeforskare vid Lunds universitet, har beskrivit hur löpargruppen har blivit en slags exklusiv gemenskap. Att bära rätt löparkläder och dela sin löpning på sociala medier har blivit en del av en urban livsstil. Löparskor från nischade märken som Soar och Satisfy blandas med high fashion, och kändisar som tidigare inte förknippats med träning visar upp sin löpning på Instagram.

– Löpningen attraherar allt fler yngre och därmed har det också blivit viktigare att uttrycka vem man är som löpare. Kläder och stil spelar idag en större roll, säger Bjarne Koning, Chief Digital Officer på Löplabbet.

Foto: Brooks

Resultaten visar även att hälsa och psykiskt välmående är de viktigaste drivkrafterna för löpträning, men att motivationen skiljer sig åt en del mellan olika grupper. Äldre tenderar att löpträna mer för hälsa, vikt och sömn, medan yngre ser det mer som en rolig och flexibel träningsform.

”Stresshantering och mental hälsa har blivit allt viktigare skäl att snöra på sig löparskorna, särskilt bland unga kvinnor,”

/Bjarne Koning, Chief Digital Officer på Löplabbet.

*Undersökningen, genomförd av YouGov på uppdrag av Löplabbet och publicerad i Löparbarometern 2025, bygger på svar från 2 035 svenskar under perioden 14–22 februari 2025. Hela rapporten hittar du här.

Commenter's avatar
Anna Jonasson

Chefredaktör, SportHälsa

annajonasson.sporthalsa.se är en av Sveriges äldsta och mest inflytelserika bloggar inom träning och hälsa, med 14 år på nacken. Här får du ta del av träningspass, recept och Anna Jonassons vardag som 4-barnsmamma och chefredaktör på webbtidningen SportHälsa. Alltid med rörelseglädje och hälsa i fokus, utan pekpinnar.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


Innan du spelar på casino utan svensk licens är det viktigt att du har full koll på vad som gäller och vilka casinon som är bäst.