Löparskor håller längre än du tror

Löparskor håller längre än du tror

Löparskor har en begränsad livslängd – men de håller längre än många tror.

Så gick professor Ewald Hennigs test till

• Tre par löparskor av hög kvalitet från Adidas, Asics och Nike valdes ut. Alla i samma prisklass vid tiden för testet.

• Fem vana löpare fick springa sammanlagt 100 mil i skorna.

• Skornas förmåga att stötdämpa och ge stabilitet (skydda mot överpronation) mättes i laboratorium efter 5, 20, 50 och 100 mil.

• Mätningarna visade att skornas egenskaper bara hade förändrats marginellt efter 100 mil. Försämringen var i genomsnitt mindre än tio procent. Den största förändringen av skornas egenskaper uppmätte laboratoriet redan efter de fem första milen.

Vanligtvis brukar man säga att en löparsko håller i cirka 100-150 mil. Men enligt Ewald Henning som är professor i biomekanik vid det tyska universitetet Duisburg-Essen håller löparskor betydligt längre än så. I hans studie fick erfarna löpare springa 100 mil i tre olika par löparskor och resultatet visar att stötdämpningsförmågan och stabiliteten endast minskade med knappt tio procent. Dessutom inträffade den största försämringen av skornas egenskaper redan under de fem första milen i löparspåret.

Baserat på resultatet håller ett par löparskor i upp till 200 mil utan problem. Livslängden beroende dels på hur skon är uppbyggd samt hur mycket löparen väger, en tyngre löpare kan behöva byta skor oftare. För att öka livslängden på dina löparskor och hålla dem fräschare längre är det viktigt att sköta dem rätt.

• Tvätta aldrig dina löparskor i maskin. Om du vill göra rent dem, ta ur innersulan och borsta dem med t.ex. nagelborste, tvål och ljummet vatten. • Innersulan kan du skölja av i ljummet tvålvatten.

• Skosnören kan du byta ut eller tvätta i maskin.

• Torka inte dina löparskor i torkskåp eller på element, lägg ordentligt med i tidningspapper i tåboxen, som du sedan byter ut tills skon torkat. Det tar ca 12 timmar för skon att torka.

• Låt inte dina löparskor stå i direkt solljus då det kan göra att de tappar formen.

• Löparskor är anpassade för rörelse framåt. Annan idrott eller aktivitet kan göra att skon inte håller eller tappar formen.

• Mängdträningsskor har inte stabiliteten för t.ex. fotboll, tennis och inomhussporter. En lättare tävlingssko eller barfotasko kan ändå med fördel användas vid styrketräning och funktionella pass inomhus. Dessa skor har en något lägre profil och dessa träningspass är bra tillfällen att träna upp fotens muskulatur.

Text Redaktionen

Bild Nils Jakobsson/Bildbyrån

Källa Testfakta, Löplabbet

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras