Lär dig mer om LCHF – historien, fördelar och kurser

lchf

LCHF är en väl beprövad kosthållning som hamnat lite i skymundan de senaste åren, men som fortfarande hjälper många människor. Så hur funkar den? Vilka fördelar kan du få och var kan du lära dig mer? Internationella LCHF-dagen till ära berättar vi mer.

Historien bakom LCHF

LCHF är inget nytt påfund, under hela mänsklighetens historia har vi ätit animalisk föda, inklusive det fett som funnits i djuren. På 1950-talet var det dock en person i USA som ansåg att mättat animaliskt fett var farligt för hjärtat att äta. Denna åsikt, som inte var grundad på sann vetenskap, spreds över världen och har blivit ansedd som grundläggande för officiella kostråd.

Under flera år har råden varit att äta så lite fett som möjligt och särskilt undvika mättat fett. Den nya trenden var att vi skulle äta mera kolhydrater, d.v.s. socker och stärkelse. Detta kom att totalt dominera kostråden till allmänheten, i hela världen. Och parallellt med det har övervikt och typ 2-diabetes stegrats dramatiskt, även hjärtsjukdom.

Några personer spridda i världen har kommit att ifrågasätta dogmen om det farliga mättade fettet, och uppfattningen att de blodsockerhöjande kolhydraterna var bättre att äta, av bland andra Annika Dahlqvist i Njurunda. Hennes blogg om LCHF, d.v.s. “Low carb high fat”, anmäldes av två dietister till Socialstyrelsen som behandlade ärendet. Den 16 januari 2008 offentliggjorde Socialstyrelsen att lågkolhydratkost var i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Resten är historia och datumet utmärktes till LCHF-dagen.

Så vad menas med LCHF?

LCHF = Low Carb High Fat = en kost med minimalt med kolhydrater och istället mera fett. Den går ut på att undvika kolhydrater och att istället äta mycket fett.

  • Ät: Kött, fisk, ägg, avocado, feta mjölkprodukter som smör, grädde, créme fraiche och ost. Gärna hög fetthalt på produkterna.

Varför inga kolhydrater?

Kolhydrater omvandlas till glukos (socker) i magen, vilket höjer blodsockret och insulinproduktionen. Insulinet ser till att blodsockret sjunker. Insulin stimulerar även upptag av fettsyror i fettcellerna. Stora insulinpåslag (sker då tillgången på kolhydrater är hög) leder till ökad inlagring av fett på kroppen. Kolhydraterna vi äter används till energi, ett överskott omvandlas till fett som lagras.

När du stryper tillförseln av kolhydrater, kroppens och framförallt hjärnans främsta energikälla, så tvingas kroppen att använda fett som energikälla istället för kolhydrater. Kroppen ställer om sig från att köras på kolhydrater till köras på fett, den byter alltså bränslekälla. Risken att få en hög fettinlagring på grund av insulinpåslag orsakat av kolhydrater sjunker med LCHF-kost.

Fördelar:

+ Du äter inte socker, snabba kolhydrater och hårt processad mat som är hårt bearbetad industriellt: ex. fiskpinnar, färdiga mikrorätter och pulvermos.

+ Bra vid diabetes och andra problem av för högt blodsocker.

+ Då fett och protein mättar bra så får du en behaglig och långvarig mättnad, med mindre sötsug och energidippar.

+ Om målet med denna diet är viktminskning så blir det en kickstart första veckan du äter enligt LCHF, eftersom du tappar i vätska. Kolhydrater binder nämligen vatten i kroppen, så när kolhydraterna plockas bort försvinner vätska och du tappar i vikt. Den brukar dock stabiliseras efter en tid.

Lär dig mer på LCHF Nolaskogs kursgård

2011 startades LCHF Nolaskogs kursgård av Lena Olovsson, syster till Annika Dahlqvist. Kurserna startar på en torsdagskväll och avslutas efter söndag lunch. Antalet deltagare är begränsad till 8 st, du får därmed en väldigt personlig och trevlig vistelse i vacker miljö.

Annika Dahlqvist föreläser ca 5 timmar under loppet av ett dygn. Som deltagare får du bland annat lära dig att göra menyer och laga mat i små grupper. Du får också träna på att få rätt fördelning mellan protein, fett och kolhydrater med hjälp av en app. 

▶︎ Läs mer och anmäl dig på LCHF LCHF Nolaskogs hemsida.

Varmt välkommen, Lena Olovsson, innehavare av kursgården Nolaskogs LCHF.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras