Konditionsträning utan att springa eller cykla – PT Lisas 6 tips

Konditionsträning utan att springa eller cykla - PT Lisas 6 tips

När vi pratar om konditionsträning är det många som fastnar i klassiker som löpning och cykling. Men du kanske är en av dem som inte är så förtjust i, eller av fysiska anledningar inte kan, utföra dessa träningsformer? Och du behöver inte pina dig igenom eller skippa konditionsträningen bara för det: Här tipsar PT Lisa dig om 6 andra pulshöjande alternativ.

Det härliga är att konditionsträning inte alls behöver innebära att du måste ut och springa eller sätta dig på cykeln. Visst, har du som mål att springa eller cykla ett lopp så behöver du givetvis träna just dessa grenar, men om du helt enkelt vill ha en hyfsad grundkondition och träna hjärtat för att må bra så finns det tusen andra sätt att konditionsträna på. Kanske hittar du en träningsform som är så rolig att du knappt ens tänker på att det är jobbigt? Här några förslag.

Konditionsträning utan att springa eller cykla – Lisas 6 tips

1. Cirkelträning. Komponera en cirkel av olika styrkeövningar som involverar stora muskelgrupper. Utför dessa i högt tempo utan eller med bara ett par sekunders vila mellan varje.

2. Kettlebell-svingar. Bestäm ett antal svingar du ska genomföra så fort som möjligt, till exempel 100 stycken. Ett annat allternativ är att svinga i intervaller, exempelvis tabataintervaller (förslag här) eller köra 20 svingar mellan varje styrkeövning på gymmet.

3. Gruppträningspass. De flesta gym har ett stort utbud av klasser där du tränar på alla möjliga sätt, ofta med hög puls. Några exempel är GRIT Cardio, Step up, Crosstraining och H.I.I.T-klasser.

4. Dansa. Zumba, på klubben/dansbanan, hemma i köket, på gruppträningspasset, ensam eller med andra…

5. Sporta. Hitta en idrott eller sport du tycker om som utmanar konditionen, som boxning, fotboll, simning, tennis eller basket.

6. Lek med barn. Jaga dem, svinga dem, hoppa hopprep eller studsmatta, putta på gungan och rocka rockring. På köpet blir du samtidigt väldigt populär och får massor av glädje.

Text: Lisa Johansson, personlig tränare och bloggare som vi rekommenderar att du följer här.

Foto: Pexels, Lisa Johansson och Anna Lissjanis (i den ordningen).

 

 Följ SportHälsa på Facebook för att inte missa mer inspiration!


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras