Ibland är måttfull träning vägen till bättre hälsa

Det kan låta konstigt, men det stämmer faktiskt att det kan bli för mycket av det goda. Oavsett om det är en låt vi lyssnat sönder, en favoriträtt vi ätit för många gånger eller något annat, så har vi alla upplevt att det vi tycker om plötsligt förlorar sitt lyster. Även när det kommer till sakerna vi gör för vår fysiska hälsa kan det vara av värde att eftersträva måttfullhet. 

En självklarhet i många delar av livet

Inom många områden är det en självklarhet att främja måttfullhet. Termen används bland annat flitigt på den kommersiella spelmarknaden där du – både på svensklicensierade spelsajter och på många casino utan svensk licens – uppmanas till att spela med måttfullhet för ditt eget bästa. Den svenska regeringen har dessutom använt begreppet flitigt i lagstiftningen kring marknadsföring av spel. Ett annat område där det används lika ofta är för saker vi äter och dricker – där är det givet att eftersträva viss måttfullhet för att må bra. 

Men när det kommer till andra saker, som träning, kan det upplevas som rent kontraproduktivt att ta ett steg tillbaka, då och då. Eftersom vi ständigt uppmanas att motionera för att må bra och det är ett faktum att många rör på sig alldeles för lite, är det lätt hänt för vissa att överkompensera och träna alldeles för mycket.

Precis som för så mycket annat är det nödvändigt att hålla det måttfullt när det kommer till motion. Vad måttfullhet innebär kan variera från individ till individ, men det finns vissa riktlinjer att efterfölja.

Så mycket bör du träna

Exakt hur mycket som är bra att träna beror helt på dina förutsättningar. Det är exempelvis inga konstigheter att genomföra någon form av träning varje dag om du är van vid det och så länge som motionen är varierad och inte tär på dig mentalt (glöm inte att vilodagarna också är viktiga). 

Är du rutinerad när det kommer till fitness vet du säkerligen hur du ska undvika att bli övertränad rent fysiskt, men är du nybörjare är det extra viktigt att vara medveten om sina begränsningar. För att undvika att du sliter ut dig rekommenderar 1177 att du tränar var tredje dag för att kunna återhämta dig ordentligt. Detta gäller aktiv träning. Fysisk aktivitet som promenader och dylikt rekommenderas dagligen.

De betonar också att det är viktigt att variera träningen och låta olika muskelgrupper vila mellan varven för att få dem att utvecklas ordentligt.

Så märker du om du är på väg att gå för långt

Ingen här i världen kan uppnå sina ambitiösa mål utan någon form av disciplin. Hårt arbete är ofta det som genererar resultat i det långa loppet. Med det sagt är det viktigt att skilja på disciplin och att gå för långt. Du bör se det som en del av din disciplin att lära dig när det är läge för återhållsamhet. Mycket av det handlar om att lära sig läsa av sina känslor, men det finns också tydliga fysiska tecken på att du tränar för mycket.

Några uppenbara signaler på att du tränar för mycket är att du blir sjuk, enkelt skadad, överdrivet trött eller har kontinuerlig träningsvärk, men det finns också subtilare signaler att hålla utkik efter. Du kan exempelvis bli orimligt törstig i samband med träningen. Alla behöver vi dricka när vi tränar, men når det onaturliga nivåer kan det bero på att kroppen bryter ned proteiner, så kallad katabolism, vilket kan leda till uttorkning. Andra exempel är att du inte ser några resultat av din träning eller att du har problem med sömnen. 

Rutiner och disciplin är bra, men glöm inte att ta ett steg tillbaka då och då för att kolla läget med dig själv och försäkra dig om att du inte överdriver din träning.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.