Havregryn – en riktig hälsobomb

havre

Innehåller reklam för Saltå Kvarn 

Som gröt, müsli i yoghurten eller i brödet – det finns många sätt att få i dig havregryn, men alla är bra med tanke på att havre är sprängfyllt av både vitaminer och mineraler. Här berättar vi mer om havrens magiska egenskaper, hur du kan tillaga dem, samt några av hälsofördelarna med att äta havregryn regelbundet. 

På vintern är det lätt att känna sig lite trött och hängig, därför är det extra viktigt att ge kroppen vila, motion och hälsosam kost. Som havregryn – näringsrikt, fullt av fiber och fullkorn som ger dig en bra start på dagen och energi, oavsett om det är inför skidbacken eller på kontoret.

Klimatsmart och härodlad

Havre är ett spannmål som härstammar från de sydligare delarna av Europa, men har odlats här i Sverige sedan 1700-talet. Det nordiska klimatet och havren visade sig vara en bra kombination och idag odlas det havre ända upp till södra Härjedalen. Du kan lätt känna igen ett havrefält på havrens karaktäristiska vippor som skiljer dem från övriga spannmål som odlas i Sverige. Att äta närodlad mat är bra för klimatet, eftersom det minskar långväga transporter och främjar svensk matproduktion och svenska bönder. 

havregryn

Gott för hjärtat

Havregryn är en riktig superfood – sprängfylld med vitaminer och mineraler. Du får bland annat i dig både kalcium, mangan, zink, järn, tiamin, E-vitamin och flera olika B-vitaminer samt folsyra. Ett intag av grynen kan även hjälpa till att stabilisera ditt blodsocker och håller dig mätt länge. Dessutom innehåller det beta-glukaner som genom ett regelbundet intag kan bidra till att sänka höga kolesterolvärden. För dig som är på jakt efter lite extra beta-glukaner så innehåller havrekli mer än dubbelt så mycket beta-glukaner än havregryn, och även mer fiber och protein – riktig superfood!

Havre ger dig även polyfenoler och kan bidra till att motverka uppkomsten av hjärt kärlsjukdom. Ämnet kan även hämma utvecklandet av åderförkalkning och sänka blodfetterna hos de med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Ett högt intag av fullkorn minskar risken för att utveckla diabetes typ 2 samt hjärt- och kärlsjukdomar, och just havregryn innehåller 100% fullkorn så förena nytta med en god skål gröt och njut av alla hälsofördelar plus den goda smaken! 

havre gröt

Variationsrik som få 

Havregryn är så mycket mer än bara gröt. Inte för att det är något fel på gröt, men för dig som vill variera ditt intag av havre finns det många andra sätt att få i din dagliga dos av havre och dess goda och nyttiga egenskaper. Om du vill variera din frukost är overnight oats ett bra alternativ, låt grynen dra med valfri vätska och lite kanel, lämna den i kylen över natten och toppa med nötter och färska frukt eller bär.

Ett av våra tips är att göra dina overnight oats på fiberhavregryn, vetekliet som är blandat med grynen hjälper till att bryta ner fytinsyran i havren så att alla nyttiga mineraler och vitaminerna blir lättare för kroppen att ta upp. Du kan även göra egen müsli, tillsätta havregryn till ditt bröd, eller varför inte göra egen havremjölk? Havregrynen kan varieras i oändlighet och det enda som sätter stopp är din fantasi – hälsosam mat behöver inte vara tråkig! 

havreHavregryn från Saltå Kvarn 

Saltå Kvarns havregryn finns i tre olika varianter: klassiska som är precis som de traditionella du är van vid att äta till frukost, Fiberhavregryn är en blandning mellan vanliga och vetekli, extra rika på fiber. Fina havregryn är en nyhet från Saltå Kvarn där havrekärnorna är klippta och fint valsade och ger en lenare gröt. Saltå Kvarns produkter är dessutom svenskt KRAV-märkta, innehåller ekologisk havre och grynen ångas och valsas till flingor i Saltå Kvarns fabrik utanför Järna.

▶︎ Här hittar du Saltå Kvarns Havregryn!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

bbb