Har du koll på dina äpplen och päron?

Har du koll på dina äpplen och päron?

Hur vet vi om det ena är bättre än det andra? Vår toppbloggare Maria Lundqvist Bohrnertz propagerade vilt för linfrön framför chiafrön. I vissa avseenden var det bättre, men inte för alla…

Har senaste dagarna fastnat i ett antal intressanta frågeställningar relaterade till jämförelser av olika slag. ”är kvarg bättre än ägg?”, ”är promenader bättre än löpning?”, ”är det bättre med många repetitioner med lätta vikter än ett fåtal tunga?”…osv. osv. Och jag inser ju att jag själv gett upp upphov till ytterligare en när jag tidigare i veckan lyfte frågan kring ”krallighet”. Du hittar inlägget här: “Nu börjar du bli lite väl krallig…” 

Facebook påminde mig också häromdagen att jag för ett antal år sedan dessutom försökt att slå hål på ”chia-trenden” genom att propagera för linfrön som ett billigare och bättre alternativ.


Och nu kommer vi till pudelns kärna! I jämförelse med vad? Jo, i relation till vad du vill uppnå såklart! Vi hamnar hela tiden tillbaka till dilemmat ”hur långt är ett snöre”? Vad är det du vill uppnå?
Om vi tar mitt eget tafatta försök med chiafrön. Är chiafrön bättre eller sämre än exempelvis linfrön?
Här hade jag tydligen tagit fasta på ”protein-mängden”. Och ja, absolut. Per matsked så är ju innehållet protein högre i linfrön. Men resten då? Ja, vill du istället få i dig mer fibrer, kalcium eller fosfor så är ju chiafrön en klar vinnare.


Vi går vidare. ”Är promenader bättre än löpning?”. ”Är det bättre med många repetitioner med lätta vikter än ett fåtal med tunga”? Kort svar; ingen aning – för det beror ju återigen på vad du vill uppnå. Om du snabbt vill gå ner massor i vikt, en ”quick fix”och tappa så många kilon som möjligt på en vecka? Ja, då är kanske inte styrketräning bästa sättet. Då är det ”bättre” att kapa kaloriintaget till max och köra stenhård konditionsträning. Resultatet? Troligen det önskade kortsiktigt, men det som egentligen hänt är att du tappat muskelmassa och dragit ner kroppens förbränning till låg nivå (svält). Men är det ditt mål så är det ju ett ”bra sätt” såklart.

 ROI. ”Return On Investment”. Vad får vi tillbaka i förhållande till det vi investerar? Det krävs helt enkelt att man vet  vad man faktiskt vill ha för att veta om det lönat sig eller inte. Om det uppfyller ett ”värde” eller ej. Jag inser att jag, för egen del också måste bli bättre (tycker jag kommit långt men är bevisligen inte framme än…) på att inte ”falla för frestelsen” att  jämföra äpplen och päron utan att verkligen tänka till en extra gång och lägga till; ”jämfört med vad?” eller ”vad är det egentligen jag vill uppnå?”.  Och hur gick det för mig med min sågning av chiafrön? Jodå, jag gjorde en finfin kompromiss och kör numer med både chiafrön och linfrön i frukostyoghurten. En helgardering. En så kallad ”fruktsallad”.

 

Text: Maria Lundqvist Bohrnertz som bloggar här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras