Forskare: Satsa på två rejäla måltider

Forskare: Satsa på två rejäla måltider

Två rejäla måltider, frukost och lunch, kan vara bättre än sex mindre mål mat utspridda över dagen. Åtminstone för människor som lider av diabetes typ-2, det visar en ny studie i tidskriften Diabetologia.

Rekommendationerna för hur många gånger vi bör äta under en dag har länge varit tre huvudmål med mindre mellanmål. Nu har tjeckiska forskare noga följt 54 patienter med typ-2 diabetes som fick äta en kalorireducerad diet som antingen serverades utspridd över två eller sex måltider.

Patienterna som endast åt två mål mat fick frukost mellan 06.00 och 10.00. Därefter en lunch mellan klockan 12.00 och 16.00. Den andra gruppen åt frukost, lunch och middag med tre mindre mellanmål. Kosten som serverades var densamma, endast tiderna skiljde sig åt.

Bättre värden med två mål
Båda grupperna fick bättre provresultat men de som bara åt två rejäla mål om dagen fick genomgående bäst värden. De minskade mest i vikt och fick bättre balans på blodsocker och blodfetter än de som åt sex mål om dagen.

Forskarna understryker att det är för tidigt att gå ut med några allmänna rekommendationer innan resultaten bekräftats i större studier. Dessutom saknas studier som visar hur friska personer påverkas. Forskarna menar dock att två mål, frukost och lunch, anses ha mycket intressanta fördelar för patienter med typ-2 diabetes som är känsliga för svängningar i blodsockret.

Läs studien här.

Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån
Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras