Forskare: Bästa träningen för platt mage

Forskare: Bästa träningen för platt mage

Vilken träning som är bäst och mest effektiv för att få en platt mage råder de skilda åsikter om. Forskare vid Harvard School of Public Health menar dock att daglig styrketräning framför enbart konditionsträning är att föredra om du vill ha en platt mage.

I studien som pågick från 1996 till 2008, följde forskarna 10 500 friska män i 40-års ålder. Resultatet visar att styrketräning är att föredra framför konditionsträning för att bli av med bukfetma. De män som ökade sin styrketräning med 20 minuter om dagen fick en mindre ökning av åldersrelaterat bukfett med cirka 0,67 cm, jämfört med männen som endast konditionstränade måttligt till kraftigt (cirka 0,33 cm). 

Bäst att kombinera
Studien visar även att en kombination av styrketräning och konditionsträning gav plattast mage och att enbart konditionsträning gav en mindre viktökning än enbart styrketräning.

– Muskelförtvining till följd av stigande ålder, gör att vi inte enbart kan ta hänsyn till kroppsvikten när vi studerar hälsosamt åldrande. Midjemåttet är en bättre indikator på en hälsosam kroppskomposition hos äldre. Genom att börja träna styrketräning eller, ännu hellre, kombinera den med konditionsträning, förlorar de äldre mer bukfett samt ökar eller bevarar muskelmassan, säger Rania Mekary vid Harvard School of Public Health.

Läs studien här.

Läs mer: Bra magövningar att göra hemma

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras