Draken – Toppen för balansen

Draken – Toppen för balansen

Balans i livet och balans i kroppen – det vill vi ha. Sporthälsas löpcoach tillika PT Therese Westerdahl tipsar om en övning som lätt går att anpassa efter din nivå. Här är hennes blogginlägg.

Hej alla fina!

Balans är viktigt för att allt ska fungera. Oavsett om du skall knyta dina skor, ta på dig strumpor eller gå på en ojämn stig är balansen viktig. Balansen är en färskvara och glöm inte bort att du lätt kan träna den. Tränar du den inte kommer den försämras. Den försämras även med åldern. Testa att ta en övning du brukar göra och gör den på ett ojämnt underlag.

Här gör Lotta Draken som är en grym stabiliseringsövning. Lotta står på en liten luftfylld kudde som gör att hon hela tiden måste parera med hjälp av alla småmuskler. Nästa steg är att släppa handen från väggen. Testa även med balansplatta, eller stå på golvet om det blir för svårt.

Genom denna övning får du en fin aktivering i fotleder, vader, hamstring, säte och lår.

Balansövningar gynnar inte bara vårat balanssinne utan det stimulerar även våra djupt stabiliserande muskler.

TIPS! Tänk att du försöker pressa ihop skulderbladen och har ett kuvert däremellan. På detta vis skapar du en en anspäning i bakre komplexet. God hållning och anspänning i bålen gör att skaderisken minskar. Jobba 15 sekunder på varje ben. Upprepa 3 gånger.

Testa redan idag.

Text och foto: Therese Westerdahl
Här är hennes blogg.
Varje onsdag har vi Sporthälsa runclub klockan 18:00 med start från Salmingbutiken på Kungsgatan 19 – med Therese som coach. Helt gratis! Anmäl dig i vår Facebook-grupp.


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras