Din personliga träningsanalys

Din personliga träningsanalys

Träning kan lätt bli något du gör på slentrian. Det är helt naturligt att du bara kör på som du alltid gjort eller följer strömmen och gör som ”alla andra”, trots att ditt dagliga behov är högst individuellt. Du är unik, har din personliga träningsbakgrund, kropp och livsstil, därmed är det också bäst om du utgår från sig själv och din dagsstatus när det kommer till träningen. Här hjälper Lisa dig att starta veckan med en personlig träningsanalys utifrån sex frågeställningar.

Med en ny vecka är det extra lockande att ta tag i dina drömmar och första steget mot nya mål. Då är en bra start att reflektera över din egen situation och skriva upp i en träningsdagbok. Vad vill du förändra och vad du är nöjd med? Reflekter genom att ställa dig själv följande frågor:

Din personliga träningsanalys 

1. Hur mår min kropp idag?

2. Varför tränar jag? Vad vill jag uppnå?

3. Hur många gånger är det rimligt för mig att träna den här veckan med hänsyn till övriga livet, som jobb, familj och annat?

4. Om jag vill träna lite mer, hur behöver jag omprioritera min tid för att hinna med ett extra pass? Gå upp en timme tidigare, spendera mindre tid med telefonen?

5. Hur mycket rörelse mår jag bra av? Behöver jag röra på mig på något sätt varje dag? I vilken form?

6. Har jag fått önskade resultat av min träning den senaste tiden? Om inte, vad jag kan förändra? Kanske effektivisera passen, våga utmana mig själv mer, ta hjälp av en PT?

Prioritera dig själv och allt som får dig att må bra högt. Ha en fin ny träningsvecka!

/Lisa

Text: Lisa Johansson, personlig tränare och bloggare här hos SportHälsa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras