Det krävs list för att nå sina mål

Det krävs list för att nå sina mål

KRÖNIKA. Har du upplevt den där härliga inspirationen och kraften som det finns i att bestämma sig för att skaffa nya sunda vanor eller uppnå ett viktigt mål? Du är taggad och det går riktigt bra. Vad är det sedan som gör att du efter några veckor tappar sugen?

Plötsligt äter du en semla till fikat, fast du beslutat dig för att gå ned i vikt? Eller struntar i det där löppasset, trots att du vill orka dig igenom en halvmara nästa sommar. Är det total brist på disciplin eller kanske en ständig släng av dålig karaktär? Är det helt enkelt du som behöver skärpa till dig en gång för alla?

Att nå ett mål handlar inte om disciplin eller karaktär, det handlar om att lära sig hur man skapar nya vanor.  Varje gång du ger dig själv ett val, kommer din hjärnas belöningssystem vilja få dig att välja det lättaste, skönaste och roligaste. Ska jag träna eller inte? – Inte, såklart! kommer din första tanke att bli. Ska jag äta en kanelbulle eller inte? – Ät den såklart! tänker du genast.

Att välja det som är jobbigare eller tråkigare, men arbetar mot ett långsiktigt mål är inte ett självklart val eftersom din hjärna är uppbyggd på att gå igång på snabba belöningar. I början när du arbetar mot ett mål ger själva motivationen en snabb belöning, vilket räcker för fatta sunda beslut. I takt med att motivationen sjunker, kommer varje val att kosta dig mer energi och risken är stor att du tar den lättaste utvägen.

Men det finns sätt att överlista dig själv i dessa situationer:

  1. Gör valet i förväg. Planera för festen du ska på – vad ska du äta och vad ska du tacka nej till. Eller lägg fram dina träningskläder dagen innan. Bestäm dig, planera och ligg steget före dig själv.

  2. Gör ditt mål så roligt det bara går. Fokusera på att söka efter det som motiverar dig och det du tycker är roligt. Om du upplever att det är tråkigt att träna, dansa istället eller träna i grupp. Sök efter din egen glädje – där bor din motivation.  
  3. Gör valet till en vana. Räkna med att det tar runt fyra veckor att skapa en ny vana, men bara om den är enkel. Du kan inte räkna med att gå från soffpotatis till hurtbulle på trettio dagar. Lägg till en vana i taget och ge dig själv fyra veckor, innan du lägger till en ny. Börja långsamt för att orka hela vägen.

Glöm allt som har med disciplin att göra – att nå ett mål handlar om motivation och att använda hjärna på det sätt som hjälper dig.

sites/default/files/Maria Helander.jpgText: Maria Helander, beteendevetare, samtalsterapeut och författare. Expert i svt:s program ”Gift vid första ögonkastet”
www.mariahelander.se

Foto: Helena Böling
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras