Därför ska du träna under graviditeten

Därför ska du träna under graviditeten

Man behöver inte vara gravid för att det ska kännas krångligt att träna eller att ta på sig träningskläder. När man är gravid blir dessa moment ett ännu högre berg att ta sig över. Men det är det värt – läs varför här.

I media vimlar det av träningsråd till alla och även gravida eller nyförlösta, och ja, även jag kommer här att de några råd till dig som just är nyförlöst eller är gravid. Det är rätt svårt att sortera ut i djungeln av alla experter vad som är bäst eller inte och det känns nog ibland som helt obegripligt och jobbigt att förstå vad som just är rätt eller fel.

 

Jag som har gått igenom graviditeter och förlossningar förstår att du är rädd för att göra något som kan skada barnet. Det finns alltid en rädsla av att göra fel. Du är eller har varit i en gravid kropp eller kanske är på väg att gå in i det och vill ha lite vänliga och bra råd på vägen. Det tänker jag ge dig nu i egenskap som kvinna, medmänniska, personlig tränare samt massageterapeut.

 

Vad är egentligen syftet med att träna under en graviditet?

Jo, det är ju att du som mamma ska må bra och känna dig piggare och mer hälsosam och glad förstås. Men även för att du lättare ska komma tillbaka efter en graviditet och förlossning eftersom det påfrestar din kropp väldigt mycket. Om vi kollar på fördelarna att träna efter en graviditet hjälper det naturligtvis mamman att komma tillbaka snabbare och stabilisera muskler som blivit påverkade.

 

sites/default/files/girl-18918_1920.jpg

 

Att träna under din graviditet gör alltså att du:

Mår mycket bättre och blir allmänt piggare

Minskar risken för inkontinens

Kan få en lättare, kortare och även en mindre komplicerad förlossning.

Minimerar smärtan du kan få i axlar och rygg eftersom du bär barnet i magen och får en tyngdpunktsändring.

Har bättre förutsättningar för att kunna komma tillbaka.

Minskar risken för att få en diastas (delning av magmuskler).

 

 

Det är viktigt att du försöker få med hela din kropp i träningen. Varför det? Jo, för att hela kroppen hänger ihop och du behöver vara stark rakt igenom för att klara av din vardag och speciellt när du har några extra kilon utanför din lodlinje. Däremot är det viktigt att du som gravid tänker lite extra på några muskelgrupper som har stor betydelse för dig eftersom det är sådana muskler som jobbar extra hårt vid en graviditet och som blir väldigt påverkade och försvagade av den.

 

 

Vilka muskler är du viktiga att tänka på när du är gravid eller på väg in i en graviditet? Jo, det är dessa muskler:

Transversus abdominis: Denna muskel är den magmuskel som ligger djupast. Tarnsversus är väldigt viktig för dig som är och har varit i graviditet och den muskel som du får jobba med för att undvika eker förbättra diastas. Muskeln jobbar också när du använder din bäckenbotten.

Diafragman: Andningsmuskeln, det är den muskel som sitter precis nedanför din bröstkorg. men är också viktig för vår bålstabilitet och därigenom påverkar rygg/nacke/hals. Diafragman påverkar även vår magfunktion.

 Multifiderna: Muskler som stabiliserar ryggraden och ger oss bålstabilitet. Dess funktion är att motverka flektionskrafter i obliquerna när man roterar åt något håll.

 Sätesmuskulaturen: Här har du kroppens största muskelgrupp. Den hjälper till att stabilisera upp ditt bäcken och även din ländrygg. De sitter också kring ditt bäcken.

 Bäckenbotten: Bäckenbotten är muskelplattor som sitter i botten på din bukhåla och har i syfte att hålla uppe dina organ och de stabilitet till densamma. Dessa muskler fungerar även som slutningsmuskler för ditt urinrör, slida och din ändtarm.

 

Ha en bra onsdag!

mammamage.se, gravid.se

Text: Redaktionen
Foto: Pixabay

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras