Casein – så funkar det långsamma kosttillskottet

Casein – så funkar det långsamma kosttillskottet

Casein framställs av surgjord skummjölk och används med fördel som proteinrikt kostillskott. Vanlig komjölk innehåller både vassle- och caseinprotein. Det är därför som mjölk är en så bra återhämtningsdryck.

FAKTA Därför väljer vi casein

– Kan användas för att göra egen lyxig proteinpudding.

– Är gjort på ett högkvalitativt helmjölksprotein, som bidrar till att bibehålla och öka muskelmassan.

– Innehåller laktasenzm, vilket gör det till en proteinkälla även för laktoskänsliga personer.

– Innehåller kalium och kalcium, ämnen som bidrar till normal muskelfunktion.

– Innehåller fosfor, vilket bidrar till att bibehålla normal benstomme och tänder.

Till skillnad från vanligt vassleprotein har caseinproteinet en tjockare konsistens, något som gör proteinshaken krämigare och fylligare. Den ger även en starkare mättnadskänsla och en större valfrihet till den som äter eller dricker proteinet. Man kan till exempel göra en krämig proteinpudding som mellanmål. Du justerar konsistensen genom att tillsätta mer eller mindre vätska i drinken.

Varför casein? Casein är en proteintyp som tas upp långsamt i matsmältningssystemet och ligger kvar länge i tarmarna. Därför kan kroppen ta upp aminosyror från caseinet under en längre tid jämfört med vassle.


Stoppar muskelnedbrytningen

När du vill bygga muskler gäller det att både bevara det gamla muskelproteinet och att fylla på med nytt. Caseinet hjälper till att stoppa nedbrytningen av muskelmassan samtidigt som vassleproteinet bygger upp muskelmassan.

 

Förutom caseinets höga proteinhalt och breda användningområden är det en källa för de viktiga mineralerna fosfor, magnesium, kalcium och kalium. Kalium och kalcium bidrar inte bara till att bibehålla normal benstomme och tänder, utan även till en normal muskelfunktion.


Missa inte Sporthälsas nästa läsarträff 21 mars, med Ann Fernholm!


Perfekt vid tuff träning

När du tränar extremt hårt är du i extra stort behov av att fylla på proteindepåerna. Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med protein via kosten. Om du äter på natten är caseinet bättre än vassleprotein eftersom det ligger kvar i systemet under en mycket längre tid så kroppen har längre tid på sig att ta upp aminosyrorna.

 

Caseinet kan du med fördel dricka som en krämig shake. Du kan också använda casein till att göra proteinstinna puddingar och pannkakor.

 

Text: Tomas Hedlund
Foto: Pixabay

<!–[if gte mso 9]>

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras