8 knep som gör din löpträning roligare

löpträning

Har du svårt att motivera dig till att dra på dig löparskorna eller saknar du bara den extra glöden när det kommer till löpträning? Här samlar vi flera tips på hur du kan bli motiverad igen – eller helt enkelt bara göra din löprunda lite roligare. 

8 knep att göra din löpträning roligare

1. Skaffa en löparkompis
Spring ihop och peppa varandra! Löpträningen blir roligare om man är två, och speciellt om båda har ett mål med träningen som ni strävar efter att nå. Det är även inte lika lätt att skippa träningen för att sängen lockar mer, du blir pushad att ta dig ur sängen eftersom din löparkompis väntar. Nu krävs det riktigt bra ursäkter till att skippa löpträningen.

2. Köp nya träningskläder
Om garderoben börjar eka tom eller hälften av dina löpartights har börjat ludda är det dags att uppdatera garderoben. Det viktigaste är att du känner dig bekväm i dina nya träningskläder. Satsa på dina favoritfärger, skönt material och som sitter perfekt på din kropp så kommer du känna dig på topp!

3. Gör en spellista på Spotify
Inget gör oss så glada som riktigt bra pepp-musik. Se till att samla alla dina favoriter som gör dig glad och taggad av i en och samma spellista. Annars finns det en hel del grymma träningslistor på Spotify som är just för exempelvis löpträningen.

4. Värm upp innan
Det kanske inte är det roligaste att värma upp när du bara vill börja springa nu på direkten. Men din kropp kommer tacka dig om du varje gång värmer upp innan och lite mjukare ger lite lättare (och därmed roligare) löpning. Dessutom förebygger du skador, vilket är kul att hålla sig borta ifrån.

5. Variera med olika rundor
Tröttnar du lätt på dina dagliga löprundor är det dags att utforska nya. Fråga dina vänner var de brukar springa eller ge dig ut på äventyr för att testa dig fram.

6. Sätt upp flera delmål som du vill nå
För att hålla motivationen uppe behöver vi hela tiden hitta lockbeten, vilket vi bäst gör med flera delmål. Ska du springa marathon behöver du t.ex. lägga upp en plan. Börja smått och öka distanserna allt eftersom.

7. Beröm dig själv
För varje gång du klarar ett nytt delmål ska du självklart berömma dig själv. Gör något speciellt som du tycker om, unna dig massage, lyxa till det med ett restaurangbesök eller kanske ett nytt träningsplagg?

8. Vila!
En av de viktigaste punkterna för att orka med din löpträning – det är att vila. Om du ska ha energi springa, för att hålla humöret och motivationen uppe inför din träning behöver kroppen också vila. Slarva inte med dina vilodagar.

 

Skribent: Sara Petrovic 

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.