8 anledningar till att aldrig skippa din benträning

8 anledningar till att aldrig skippa din benträning

Dina ben. Krutstumparna som tar dig framåt i livet. Som du kan gå-, springa- och uppleva nya platser med. Du ska vara glad om du har friska ben och ta hand om dem väl. Ändå är det flera, oftast män för att hårddra, som hoppar över sin benträning och prioriterar bröst och biceps istället. Stämmer det in på någon du känner? Eller kanske dig själv? Här får du 8 goda skäl till att aldrig mer skippa din benträning.

8 anledningar till att satsa på benträning

1: Du blir stark. Genom att ha starka ben kommer denna styrka automatiskt “smitta” de andra musklerna i kroppen. Benmusklerna är nämligen några av våra största muskler på kroppen och som bekant arbetar sällan en muskel ensam. Man kan liksom säga att muskler motiverar varandra. “Hey kompis! Nu kör vi!”

2. Du ökar mängder tillväxthormoner. Precis som jag beskrev ovan kommer tung benträning öka din naturliga kroppsproduktion av tillväxthormon och testosteron. Hormonerna leder i sin tur till ökad muskeltillväxt – inte bara i benen, utan i hela kroppen.

3. Bättre stabilitet. Genom att genomtänkt träna dina ben kommer din balans och stabilitet bli bättre i hela kroppen.

4. Nytta i vardag och idrott. Benstyrka gör dig uthållig i såväl vardagen som de flesta idrotter. Tänk bara vilken nytta du har av dem när du går i trappor, till affären, jobbet, vid samtliga bollsporter, för driv i löpningen, cykling, simning, gymnastik, friidrott, skidåkning… ja nästan allt!

5. Prehab. Vältränade benmuskler minskar risken för olika skador.

6. Corestyrka. Du får även en vältränad core genom att träna ben regelbundet. Musklerna hänger ihop med varandra och detta gäller verkligen core- och benmuskler.

7. Ökad förbränning. Att träna benen kommer också leda till att du förbränner mer kalorier än vad du gör vid träning av andra muskler eftersom benen tar lång tid för återhämtning och på grund av dess storlek. Din metabolism kommer därför att öka, vilket är positivt för oss som gillar att äta.

8. Powerkänsla. Benträning är svettigt, tungt och jobbigt vilket ger extra utdelning i form av endorfiner och powerkänsla.

Så, med alla dessa positiva anledningar – blir det ett benpass i dag måntro? Här hittar du de 5 bästa benövningarna och varför de är så bra och här en film med benövningar att för hemmaträning.

Lycka till med din träning och följ gärna SportHälsa på Facebook för att inte missa ny inspiration!

Text och foton: Anna Lissjanispersonlig tränare och SportHälsas Content Manager.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras