4 vanliga misstag vid hemmaträning – och lösningar

Misstag vid hemmaträning

Gör du några av dessa vanliga misstag vid din hemmaträning? Undvik dem och gör din träning både roligare och mer effektiv.

Nu när många har bytt sin vanliga gymträning mot hemmaträning är det tyvärr en hel del som märker att de inte utvecklas lika mycket som tidigare. I många fall beror det på att de gör fem vanliga misstag. Läs vidare för att få veta vilka de är och hur du undviker dem. I slutändan kommer det leda till att din hemmaträning blir roligare och mer effektiv.

4 vanliga misstag vid hemmaträning – och lösningar

1. Du varierar inte träningen

Du går förmodligen inte till gymmet och gör samma övningar varje gång, så varför skulle du göra det när du tränar hemma? Om du inte varierar din träning riskerar den inte bara att bli tråkigare, utan också mindre effektiv. Har du svårt att komma på övningar att göra utan redskap? Här kan du till exempel hitta inspiration.

2. Du utmanar inte dig själv

Visst, på ett gym är det lättare att öka svårighetsgraden i övningarna eftersom du helt enkelt kan lägga på tyngre vikter. Det betyder dock inte att träningen utan redskap ska kännas som en dans på rosor. Ett vanligt misstag vid hemmaträning är att man helt enkelt inte tar i tillräckligt mycket.

Så hur ser du till att träningen fortsätter vara utmanande hemma? Ett enkelt tips är att begränsa vilan. Se till exempel till att du gör flera övningar i rad utan att vila, som cirkelträning. Du kommer snabbt märka att det blir betydligt jobbigare!

3. Du använder inga redskap

Det går givetvis att få bra träning med hjälp av enbart kroppen, men om du köper några väl utvalda redskap kommer träningen bli både effektivare och roligare. En kettlebell kostar till exempel inte mycket, men kan användas för att träna både styrkan och konditionen. Vet du inte vilken vikt du ska välja? Här finns en bra guide att använda när du ska köpa din första kettlebell.

I många fall kommer du dessutom långt med redskapen som redan finns i hemmet eller precis utanför dörren – svinga en tung gjutjärnspanna eller lyft en tung sten för att få riktigt effektiv träning.

4. Du sätter inga mål

Det förmodligen mest effektiva sättet att få motivation till träningen är att sätta mål. Är din träning totalt planlös riskerar den att kännas tråkig och ärligt talat lite meningslös. Så bestäm ett mål du ska försöka nå upp till – det kan till exempel vara att klara en chin eller stå på händer.

Lycka till med din hemmaträning!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras