4 fördelar med rörlighetsträning + 5 övningstips i film

fördelar med rörlighetsträning

Att det finns fördelar med rörlighetsträning har du säkert hört, men vet du vilka? Och hur gör du för att öka din rörlighet? Här ger vi dig fyra goda skäl att mjuka upp kroppen och visar förslag på hur i veckans träningsfilm.

Både du som tränar mycket eller inte gör det alls har nytta av att motverka stelheter med rörlighetsträning. Här förklarar vi varför och sen visar Anna dig fem effektiva övningar med ett kvastskaft. Använd vilken pinne som helst, kvast, innebandyklubba, golvmopp eller vad du har till hands.

4 fördelar med rörlighetsträning

  • Din kropp har lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Du kan exempelvis jobba med fullt rörelseutslag i många övningar, som att gå djupare i din knäböj.
  • Bättre prestation och funktion. Att all belastande träning, som styrketräning och löpning, kan göra dig stel vilket i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen.
  • Rörlighetsträning motverkar stelhet ger bättre kroppshållning och minskad skaderisk.
  • Ett skönt sätt att värma upp, få cirkulation och dynamisk stretch innan belastande träning.

5 rörlighetsövningar med pinne

  1. Skulderrotation – rotera framifrån och bak. Om du är för stel breddar du avståndet mellan händerna och tvärtom ifall du är rörlig.
  2. Trasdocka till sträck – tänk att pinnen ”rullar längs kroppen” ner mot fötterna och upp så att du blir riktigt lång.
  3. Väderkvarnen – vrid med ena änden av pinnen mot motsatt fot.
  4. Sidoböj – sträck raka armar uppåt och böj enbart i midjan åt en sida i taget.
  5. Overhead squat – håll pinnen med raka armar upp mot taket. Eftersträva att hålla dem så medan du böjer djupt ner i en knäböj.

Upplägg: Välj en eller ett par av dessa rörlighetsövningar med pinne för att mjuka upp inför din övriga träning eller som ett enskilt rörlighetspass.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras