11 sätt att göra träningen roligare

11 sätt att göra träningen roligare

Det gäller att hitta motivation till träning, utan den blir det svårt. Här tipsar journalisten Melinda Sutus om 11 saker som kan boosta inspirationen.

Om författaren:

Melinda Sutus är frilansjournalist, copywriter och grafisk formgivare med ett långt förflutet i resebranschen. Hon älskar spinning, chiapudding och potatislasagne.
www.brewingcontent.com

1. Snygga träningskläder

Inget är mindre motiverande än att behöva dra på sig de slitna mjukisbyxorna man har längst bak i garderoben och matcha med en gammal t-shirt med reklamtryck. Snygga träningskläder är lätta att komma över. Numera har var och varannan butikskedja en mängd härligt färgglada träningstights att välja mellan. Matcha med pannband som håller håret borta från ansiktet och färgglada strumpor så är du snygg från topp till tå. 

2. Prova gruppträning

Att träna med en massa främlingar kan tyckas skrämmande, tills du inser att alla fokuserar på sig själva. En fördel med gruppträning är att du har en instruktör som säger åt dig vad du ska göra. Du slipper lägga upp din träning själv och det finns många klasser att välja mellan. Variation är nyckeln till rolig träning.


3. Instagrampepp

Ibland behöver man se någon annans framgång för att inse att man själv också kan. Följ några inspirerande konton på Instagram och scrolla deras feed när du känner dig omotiverad. Använd gärna ett peppande citat som bakgrundsbild på mobilen, på så sätt ser du det alltid och påminns om vad du vill uppnå. 

4. Gå ut

Miljöombyte boostar humöret och du får frisk luft. Visst är det trevligare att springa utomhus och se människor och natur än att stirra på sig själv i spegeln framför löpbandet? Uteträning gör det också roligare att sätta upp mål, till exempel ”jag ska springa till trädet där framme”, och sedan springa ännu längre. Jämför det med ”jag ska springa till klockan på löpbandet slår 15.00.

5. Träna hemma

Om det är för kallt ute och gymmet ligger för långt bort går det alldeles utmärkt att svettas hemma. Youtube är en oändlig källa till allt från lugna yogaklasser till coreträning som får upp flåset. Eller skaffa en pilatesboll att göra sit-ups på medan du ser ditt favoritprogram på TV.

6. Lyssna på en podd eller ljudbok

Musik i all ära, men med en podd eller ljudbok går tiden snabbare. När du lyssnar på en podd vet du inte vad som väntar och det får dig att fortsätta lyssna och därmed fortsätta träna.

7. Lojalitetsbonus

Du vet hur hotell och affärer har lojalitetsprogram? Gör ett till dig själv. När du har genomfört tio träningspass får du belöna dig själv med något. Det kan vara nya träningskläder, en inspirerande träningsbok, ett biobesök eller något annat som faller dig i smaken. Om du tränar på gym kan du fråga om de har stämpelkort. Vissa gym premierar dig med en liten present när du fått ett visst antal stämplar.

8. Gör bara en omgång

Personliga tränare och sport-gurus må motsäga sig detta, men det är bättre att göra en omgång än ingen. Istället för att göra 3 x 4 övningar så gör du 1 x 12 övningar, eller 1 x 6. Du bestämmer, huvudsaken är att du rör på dig. 

9. Det roligaste först och sist

Planera din träning så att du ser fram emot den. Om marklyft är det bästa du vet ska du börja med just marklyft. Spara också den näst bästa övningen till sist så du också ser fram emot slutet och håller ut hela passet.


10. Hopprep och rockring

Återvänd till barndomen när man rörde på sig utan att reflektera över det. Get your sweat on med ett hopprep som är grym cardio och rocka din core med en rockring.

11. Träna med en kompis

Lika uttjatat som sant, det blir faktiskt roligare när man har någon som peppar och inspirerar en. Dessutom blir det svårare att hoppa över träningen, du sviker inte bara din kropp utan även din träningspartner. Bäst att dyka upp på varje pass alltså.

 

Text: Melinda Sutus

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras