10 anledningar att träna crossfit

10 anledningar att träna crossfit

Vill du veta vad crossfit är, hur träningsformen etablerade sig eller är du nyfiken på att testa crossfit själv? Här är grunderna du behöver veta om crossfit!

Crossfit

Crossfit i 100 ord av grundaren Greg Glassman:
”Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.”

10 anledningar att träna crossfit:
Du tränar allsidigt 
Du förbättrar konditionen
Du förbättrar din uthållighet
Du ökar muskelstyrkan hos flera olika muskelgrupper samtidigt
Du bränner fett
Du ökar din koordination
Du ökar balansen
Du blir smidigare
Det är tidseffektivt
Det är roligt

Crossfit bakgrund
Crossfit dök upp som en självständig träningsform år 1995. Grundaren av crossfit är den tidigare gymnasten Greg Glassman, som öppnade ett gym i ett garage i Kalifornien där han börajde utöva crossfit. I dag utövas crossfit över hela världen och allt fler börjar med crossfit.

Vad är crossfit?
Crossfit är ett styrke- och konditionsprogram baserat på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet. Människans kropp är designad att utföra ett mönster av grundrörelser. Dessa utgörs av att kunna lyfta, dra, putta, kasta, hoppa och springa. Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i ett crossfit-pass. Syftet är att bli så allsidig som möjligt med lika stor förmåga i samtliga fysiska färdigheter: rörlighet, kondition, uthållighet, styrka, snabbhet, explosivitet, koordination, smidighet, precision och balans. 

Så fungerar crossfit
Crossfit utförs vanligtvis i mindre grupper som leds av en tränare. Lokalerna där crossfit utförs har högt i tak och kallas för crossfit-box. I dag börjar allt fler gymkedjor att etablera crossfit-pass, men vanligtvis heter de något annat än just crossfit då det krävs licens för få använda sig av begreppet. När du tränar crossfit arbetar du bland annat med egen kroppsvikt, skivstång, hantlar, kettlebells, hopprep, romerska ringar och medicinbollar. Exempel på vanliga övningar som förekommer inom crossfit är: marklyft, knäböj, armhävningar, militärpress, frivändningar och pull-ups.

Crossfit-pass
Ett crossfit pass kallas ofta för WOD – workout of the day. Crossfit-passen varierar mellan olika övningar och klassiska pass är döpta med ett kvinnligt namn. Passens längd varierar men överskrider vanligtvis aldrig 60 minuter sammanlagt. En av de stora skillnaderna från andra träningsformer är att du tävlar mot dig själv genom att klocka dina pass. Du utför antingen ett antal övningar så snabbt som möjligt, eller så utför du så många varv av ett visst antal övningar under kortast möjliga tid. Övningarna varierar från varje pass och du därmed en stor variation i din träning. Flera muskelgrupper aktiveras på en och samma gång, till skillnad från träning i maskiner som ofta tränar en specifik muskelgrupp.

Vem kan träna crossfit?
Crossfit är en träningsform som passar i stort sett vem som helst. Även om du inte kan utföra alla rörelser i samma svårighetsgrad går det alltid att göra enklare varianter av övningarna. Exempelvis kan du ta hjälp av ett gummiband om du inte klarar av att göra riktiga pull-ups. Varje träningspass utförs utifrån individens egna förutsättningar vilket gör att crossfit därmed inte enbart är en träningsform för eliten. Är du skadefri och är nyfiken på crossfit är det bästa sättet att vända sig till en crossfit-box.

Att tänka på
Eftersom crossfit-pass är högintensiva är det viktigt att lära sig tekniken i samtliga övningar för att undvika skador.

 

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras