Vilka kosttillskott passar dig?

Inför sommarens träningsutmaningar gäller det att sätta mål som du vill nå. Lägg upp en långsiktig plan för de nästkommande tre månaderna och sätt realistiska mål att uppnå. Som hjälp på vägen kan du använda dig av olika kosttillskott, här nedan berättar vi om de vanligaste typerna och när de är hjälpsamma.

Proteinpulver

Den vanligaste typen av kosttillskott är extra protein i kosten. För dem som styrketränar hårt är det svårt att äta den rekommenderade mängden protein för muskeltillväxt. Rekommenderat intag ligger runt 2 gram protein per kroppskilo, alltså runt 160 gram för en person som väger 80 kilo. Kyckling är en bra källa men du behöver äta 300 gram om dagen för att komma upp i den mängden. Proteinpulver gör allting lättare och ger dig möjligheten att öka muskelmassan snabbare.

Elektrolyter

De som gillar högintensiva träningspass svettas mycket. De som tränar under högsommaren svettas också mycket, oavsett träningsform. När du svettas förlorar du vätska och salter och skapar en elektrolytoblans i kroppen. För bästa prestation under passet ska du fylla på före eller under träningen. Elektrolyter finns i sportdrycker av olika slag, de marknadsförs mot elitidrottare och de som tränar hårt. Om du inte gillar dem kan du istället köpa dem i pulverform hos exempelvis XLMoto.

Bra hälsa

Om du vill främja hälsan och inte påverkas negativt av hård träning finns det multivitamintabletter. Alternativt fokuserar du på de områden där du vet att du lätt får vitamin- eller mineralbrist. Veganer måste exempelvis alltid ta B12-tillskott eftersom vitaminen endast finns i animaliska produkter. Det kan också vara svårt att få i rätt mängd selen då vi har selenfattigjord i Sverige.

Du kan själv kontakta vårdcentralen och ta prover för att undersöka vitamin- eller mineralbrist. När du får tillbaka resultatet vet du vilka kosttillskott du behöver för att kroppen ska fungera optimalt.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras