Viktminskning: 28 tappade kilo

Viktminskning: 28 tappade kilo

Detta är inte ett reportage om den bästa bantningsmetoden.

Det finns oändliga råd och tips för dig som vill gå ner i vikt. Både kvällstidningar och andra tidningar slåss om din  uppmärksamhet genom att så fort det är nyhetstorka lansera ”De bästa bantningsmetoderna”, ”Dieterna som fungerar” eller ”Kom i form på åtta veckor”. Detta är inte ett sådant reportage. Detta är ett reportage om 28 försvunna kilo och om den första gången jag med egna ögon sett att en bantningsmetod fungerar, inte bara där och då utan även i ett längre perspektiv.

Att en långsam och långsiktig viktminskning är bäst ur hälsosynpunkt kan vi slå fast, men den psykologiska synpunkten får inte glömmas bort. Den är nog så viktig. Särskilt för en person som är rejält överviktig och som, ursäkta uttrycket, varken har tid eller lust att tappa några hekto i veckan. Det är här bokstavskombinationen kommer in i bilden, VLCD, Very Low Calorie Diet.
Hurvida man går upp eller ner i vikt kan egentligen förklaras med en väldigt enkel formel. Energiintag minus förbränning är lika med över- eller undervikt. Det vill säga det du stoppar i dig minus det du rör dig avgör om du går upp eller ner i vikt. Punkt. Vi kan strunta i vad du gjort det senaste året, för tio år sedan eller när du var barn. Men väger du 20-30 kilo för mycket räcker det inte att skippa den sista pizzabiten och ta trapporna i stället för hissen. Vill du gå ner i vikt här och nu måste det ske något radikalt, VLCD eller så kallade bantningspulver är ett sätt. Det finns flera olika märken som har  exempelvis soppor, shakes, bars, näringspulver och annat med lågt kaloriinnehåll. Metoden är omdiskuterad och det är intressant att belysa vad som faktiskt händer i kroppen när den tvingas ”gå runt” på väldigt lite ”bensin”.

Det som händer i kroppen vid extrem bantning som liknar svält är att kroppens energiomsättning går ner. Det första som kroppen sägs släppa ifrån sig är vätska. Kroppens alla organ behöver ständig tillförsel av energi och näring och det ordnar kroppen så långt det är möjligt. Ingen bantningsmetod ska få hindra organen från att få tillräckligt med energi och näring. Det är då bantning blir farligt och ohälsosamt och att skriva en artikel om en bantningsmetod som VLCD är som att
balansera på en knivsegg. Gränsen är hårfin. De flesta märken är kontrollerade av livsmedelsverket och därmed vet du att de innehåller alla näringsämnen, vitaminer och mineraler du behöver. De innehåller däremot betydligt färre kalorier än vad du behöver och det är därför som du går ner i vikt. Fort.

Snabbt och enkelt
Pulverdieterna bygger på principen att ersätta måltiderna med kalorisnåla alternativ i form av shakes eller bars. Vill du gå ner mycket i vikt ersätter du alla dina måltider, vill du bara gå ner några kilo kan du välja att ersätta en eller ett par av dygnets måltider. Byter du ut alla måltider utsätter du kroppen för enorm ansträngning och påfrestning eftersom den ska klara sig på mellan 500 och 600 kcal per dag, vilket i stort sett innebär svält. För att undvika svält bör man ligga på över 1300 kcal per dag, vilket kan jämföras med att jag anser mig behöva knappt 3000 kcal per dag för att kunna träna så mycket som jag vill. Det är klart att det inte är hälsosamt att äta så lite, men det är heller inte hälsosamt att väga 20-30 kilo för mycket och det är en viktig aspekt. Av två mindre bra saker kanske den ena är lite bättre.
Att VLCD är snabbt har ni förstått. Den andra poängen är att det är enkelt. Kanske för enkelt, men dock enkelt. Du slipper hålla på och räkna kalorier eller leta fram ovanliga recept på nyttiga maträtter. Du kan dessutom alltid ersätta en måltid med en shake eller en bar, något som du alltid kan ha i väskan. Människan vill ha enkla lösningar, särskilt för saker som i grunden är tråkiga. Att gå ner i vikt är verkligen tråkigt och en aspekt som hamnar på minuskontot under en sådan här
diet är det sociala. Hur kul är det att trycka i sig en shake med banansmak när vänner, kollegor eller familj äter god mat och dricker vin. Det är en uppoffring du får göra.

Det finns genvägar
En del påstår att det inte går att behålla den låga vikten efter att ha bantat med hjälp av viktminskningspulver, att kroppen är anpassar sig och att ämnesomsättningen går ner i varv och att du därmed övar i vikt så snart du börjar äta normalt igen. Det kan säkert vara så. Men en person som väger 20-30 kilo för mycket äter troligtvis inte normalt och därför krävs även en förändring i kost- och motionsvanor för att behålla den önskade vikten. Att bara förändra kost- och motionsvanor fungerar oftast inte. Det är något jag sett alldeles för många exempel på personer som tröttnat efter ett par kilo eftersom ”det aldrig händer något”. Därför krävs ytterligare en förändring och där kommer någon av de mer långsiktiga viktminskningsmetoderna in i bilden. Jag tror på lågkolhydratkosten ISO-dieten, som i princip går ut på att intaget av kalorier från fett, protein och kolhydrater samtliga ska vara ungefär 33 procent – lika vid dagens samtliga fem måltider. Dessutom bör kalorimängden
under dagen sammanlagt bli 1600 kcal.

Myten ”Det finns inga genvägar till snabb viktminskning” är sann. Det finns dock genvägar, genvägar till att komma igång med sin viktminskning. Framför allt en genväg som beskrivits här och jag har sett fungera. Därmed inte sagt att den fungerar för alla. Det här reportaget är inte skrivet som ett vanligt reportage med citat och källhänvisning. Efter att ha fått information från olika håll, både i skriven form och i talad form av både experter, läkare och användare har jag valt att sammanställa mina intryck i form av ett krönikeliknande reportage. Reportaget talar inte om sant eller falskt eller om rätt eller fel. Reportaget handlar i stället kort och gott om 28 försvunna kilo, och lite till.

VLCD enligt livsmedelsverket:
VLCD är livsmedel med mycket lågt energiinnehåll och som ersätter hela dagsbehovet av näring. Enligt  sammansättningskraven får energiinnehållet inte understiga 450 kcal och inte överstiga 800 kcal. FAO:s och WHO:s har tagit fram en standard för VLCDprodukter. Med den som utgångspunkt har det tagit fram nordiska riktlinjer för märkning av VLCD-produkter. Märkningen ska, utöver de generella märkningsbestämmelserna och kraven om märkning i föreskrifterna om livsmedel för särskilda näringsändamål, kompletteras med uppgifter om att
• produkten inte bör användas som enda näringskälla under en längre sammanhängande tid än tre veckor utan medicinsk rådgivning
• produkten inte bör användas som enda näringskälla vid övervikt med komplikationer, till exempel hjärt- och kärlsjukdom eller ämnesomsättningsrubbningar, utan läkarkontroll
• produkten inte är avsedd som enda näringskälla för barn och ungdomar, gravida eller ammande kvinnor eller personer med stört ätbeteende
• det är viktigt att hela dagliga dosen intas om produkten används som enda näringskälla
• det är viktigt med tillräckligt dagligt vätskeintag

www.isodieten.se
isodieten bygger på vetenskap och grunderna är enkla. Genom att kombinera fördelarna i flera dieter under en och samma metod har isodieten blivit en populär metod för viktminskning. Grundkonceptet handlar om att äta rätt mängd energi vid rätt tillfälle. En balanserad kost baseras på kolhydrater, protein och fett där varje del gör lika stor roll som energikälla. Genom lång erfarenhet och nära kundrelationer har isodietens grundare själva upplevt metodens effektiva resultat vid viktminskning.
ISO-dieten innebär att äta fem gånger om dagen varav fett, kolhydrater och protein ska motsvara ungefär 33 procent  vardera.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras