Vilka kosttillskott ska man ta?

Vilka kosttillskott ska man ta?

Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. Men visst kan kosttillskott göra nytta. Här får du veta vilka tillskott som verkligen kan vara relevanta.

För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott. Däremot kan vissa grupper behöva kosttillskott, i vissa perioder av livet. De kosttillskott som rekommenderas är:

Vitamin D till alla barn upp till ungefär två års ålder. 

Folsyra till kvinnor som kan tänkas bli gravida.

Vitamin D till äldre som inte regelbundet vistas ute.

Omega 3 för allmän hälsa

Magnesium gör att många sover bättre

Proteinpulver för de som tränar hårt

Kreatin om du vill bli starkare

För mycket vitaminer och mineraler kan vara skadligt
För höga doser av vitaminer och mineraler kan vara skadligt för kroppen. Därför är det viktigt att följa anvisningarna på förpackningarna av kosttillskott och att inte ta mer än vad som står. 

Kosttillskott, hälsokost och naturläkemedel
Kosttillskott definieras som livsmedel. Hälsokost däremot är ett vidare begrepp som omfattar kosttillskott men också biodynamiskt odlade livsmedel, örter, traditionella växtbaserade läkemedel och naturläkemedel. Traditionella växtbaserade läkemedel och naturläkemedel ska godkännas av Läkemedelsverket innan de får säljas. 

Den som säljer kosttillskott får inte påstå att produkten har någon medicinsk effekt, till exempel att den kan förebygga, behandla eller bota sjukdomar. Om man använder sådana påståenden i marknadsföringen klassas produkten som läkemedel. 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras