Veganskt powersnack – Snabbt, nyttigt och chokladigt!

veganskt powersnack

Veganskt powersnack ger dig både gott om protein, energi, skön mättnad, fibrer och fantastisk smak, helt utan mjöl och socker.

Vegansk powersnack är perfekt att ta med dig till jobbet som mellanmål när du känner dig hungrig men det är inte tid för lunch än, eller i samband med din träning? Du kan också göra de på hälften bulgur och havre. Funkar precis lika bra och blir ännu matigare. Veganskt snacks när de är som bäst helt enkelt!

Veganskt powersnacks

  1. Blanda havregryn, vatten, kakao och banan till en massa. Ersätt en del av havregrynen med bulgur om du vill.
  2. Lägg till de ingredienser du vill, om du vill ha den sötare så lägg till vaniljpulver eller dadlar. Men bananen i gör den ganska söt redan.
  3. Rulla till plättar, tillsätt bitar av mörk vegansk choklad, så det smälter inuti.
  4. Toppa med nötter och kokosflingor.
  5. Ha i ugnen på 200 grader  i cirka 8 minuter. Testa om de är färdiga genom att peta med en gaffel. Om gaffeln kommer ut utan att ha med sig massan så är de klara. Men vill du ha de väldigt kladdiga så sätt bara in dem i fem minuter.

Receptet kommer från Lili Sapi på sajten Veganfoodie.se. För fler inspirerande veganska matbilder – följ gärna Veganfoodie på Instagram.

veganskt powersnack
Skriv ut Pin
1 från 4 röster

Veganska powersnacks - Snabbt, nyttigt och chokladigt!

Måltid Efterrätt, Mellanmål
Tag choklad, mellamål, nötter, nyttigt mellanmål, nyttigt snacks, powersnack, snacks, vegan, vegan snack, veganskt
Specialkost Äggfritt, Veganskt, Vegetariskt
2 Comments
    1. Hej Lisa! Utgångspunkten är att du gör en havregrynsgröt som du ställer in i ugnen i stället för att koka på spisen. Det går bra att höfta, precis som när du i vanliga fall strör topping på gröten. Tillsätt lite av vad du gillar, mer nötter eller mer choklad efter smak! Smeten kommer bli god, lovar! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Receptbetyg