Träningstrender 2017 från Los Angeles

Träningstrender 2017 från Los Angeles

Boutique Gym eller Microklubbar, kärt och trendigt barn har många namn. I samband med att Jonas Lissjanis och Staffan Perman från Sports Club Education var i Los Angeles för att besöka världens största branschmässa, IHRSA, så passade de även på att besöka ett 30 tal olika gym och gymägare. Syftet var att hitta det senaste inom träningsbranschen för att om möjligt lyfta hem produkten eller tjänsten till den nordiska marknaden. Här kan du läsa om träningstrenderna som det förmodligen bara är en tidsfråga innan kommer till Sverige.

Tidigare har resorna till IHRSA resulterat i mängder av nya produkter, tjänster och inte minst gruppträningsklasser som i sin tur nu är en standardinrättning på flera av våra gym och gymkedjor runt om i norden. Exempel på det är träningsutrustning som ViPr, The Grid, Dynamax Medballs och TRX samt produkter som ex Small Group PT och Les Mills.

Så vilka träningstrender 2017 är framstående på amerikanska innovationsscenen? Ta del av Sports Club Educations spaning.

Träningstrender 2017 från Los Angeles

– TRÄNINGSUTRUSTNING. Tittar man på utrustningssidan så är det den digitala utvecklingen kopplat till alla former av träningsutrustning som fortsätter växa sig stark. Dock ser man på kundsidan en stor utmaning i att alla leverantörer bygger sina egna appar och digitala plattformar (vilket är helt naturligt för att knyta sina kunder till sig, d.v.s. gymägarna) till sitt varumärke men det skapar även stora utmaningar för de faktiska användarna på golvet. Det innebär att medlemmarna på dessa klubbar överöses av olika appar och plattformar för att hålla ihop och följa sin träningsutveckling. Förhoppningsvis kommer det fler leverantörer med ”öppna digitala plattformar” som kan knyta ihop hela kundsäcken med tanke på att kunderna vanligtvis tränar på flera produkter från flera leverantörer, samt den övriga träningsscenen. Grupp-, och utomhusträning måste till exempel få rum någonstans tillsammans med den klassiska träningen med fria vikter, konditionspark och maskinträning.

Övriga tydliga trender på utrustningssidan är de miljövänliga, prisvärda (oftast) och mer löpfunktionella självdriva löpbanden. Här var Woodway tidigt ute för flera år sedan men idag kan i stort sett varje större aktör erbjuda dessa band.

Förutom löpbanden så sticker den kombinerade arm-, och bencykeln med luftmotstånd ut där det mot tidigare 2-3 leverantörer på mässorna nu var mer än 10 olika mer eller mindre bra varianter på denna ”cykel”. Det här är en produkt som ffa fick ett uppsving i samband med att CrossFit och antalet CrossFit boxar har spridit sig lavinartat.

– PERSONLIGA MÖTET. Det som var intressant på mässan i år är att man återigen lyfter fram vikten av det mänskliga bemötandet på våra träningsanläggningar. Att se, uppmärksamma och bekräfta våra medlemmar för att de ska bli ”long time customers” finns den ingen app som kan göra med samma fantastiska påverkan som det mänskliga mötet har potential att göra. Här blir det intressant att se hur alla ”nyckelgym”, d.v.s. de utan eller med begränsad personalstyrka kommer stå sig i en framtid i kampen med de bemannade träningsanläggningarna, och då de som aktivt jobbar med att kvalitativt utveckla mötet med medlemmarna.

– 3D BODYSCREENING. Ytterligare en tydlig trend är 3D bodyscreening där man snabbt kan läsa av en klients styrkor och svagheter för att sedan ha ngt att utgå från och programmera träningen kring och sedan via återtester göra nya ”besiktningar” för att påvisa framsteg etc. Här hade exempelvis TRX en ny intressant produkt som lanserades, så håll utkik.

– NISCHADE GYM. När det gäller träningsanläggningar och dess utveckling så är det solklart att trenden är Boutique Gymen. De finns snart i varje hörn och med mängder av olika inriktningar. De stora drakarna på denna scen är Barrys Bootcamp, SoulCycle och OrangeTheory.

Boutique Gymen kännetecknas vanligen av att det är relativt små lokaler/miljöer på 3-600 kvm. Man kör på klippkort istället för långa medlemskap som man binder upp sig vid, vilket kan underlätta att träna på dessa men ändå vara kvar där man har sitt medlemskap. Priserna är relativt höga och ligger på 2-400 kr/pass. De kör enbart gruppträning med ett nischat innehåll, vanligen konceptstyrt. Oftast av en dedikerad och passionerad tränare i tydliga konceptualiserade miljöer. Marknadsföring ”alá Abercrombie” gällande t.ex. lukt och egna klädmärken. Många av gymmen erbjuder smoothiebarer eller liknande, snabb incheckning, hög bemanning i receptionsområdet och försök till individuell coaching trots gruppkonceptet som vanligen föreligger.

Mer om dessa kommer framöver i kommande reportage från Los Angeles, men jag kan lova att ni inom en inte allt för lång framtid kommer att kunna testa på någon av dessa produkter i Stockholm. Glöm inte var ni hörde det först!

Text och foton: Jonas Lissjanis, Sports Club Education

Sports Club Education är en relativt ung utbildningsorganisation som drivs av eldsjälar och en lärarkår med en stor erfarenhet. De som driver företaget har bland annat varit med och startat flera av de olika utbildningsorganisationerna som idag finns på marknaden. Sports Club Education bedriver både grundutbildingar i form av Lic. Personlig Tränare och Lic. Kostrådgivare samt flertalet vidareutbildningar som ex Mobility Specialist, Träng & Graviditet, Cert. Senior Trainer, Olympiska Lyft och TRX. 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras