Träna inför triathlon: Löpning

Träna inför triathlon: Löpning

Löpning är kanske den gren i triathlon som är lättast att träna eftersom många har erfarenhet av löpträning sedan tidigare.

När du väl bestämt dig för att tävla i triathlon är det viktigt att komma igång att träna. Du behöver dock inte dra igång med alla grenarna samtidigt utan börja med en, löpning exempelvis.

Löpträning kan bedrivas nästan var som helst. Ute eller inne, på asfalt, grusväg, i skogen, på löpband, på löparbanor tex i Friidrottens Hus, eller i vatten om man är skadad. Börja lugnt och du behöver inte springa hela tiden, gå när det känns jobbigt. Spring gärna tillsammans med en vän men låt dig inte drivas med i ett för högt tempo eller på en för lång runda. I triathlon kommer du alltid att springa när du redan är trött i benen. Prova därför gärna att springa en runda efter att du har cyklat. Ömmande knä och benhinnor kan ställa till problem, men träningsvärk i låren är bara normalt.

I början behöver du inte tänka på intervaller, backträning, långpass eller fartlek. Det kommer du att bekanta dig med senare. Först gäller att vänja kroppen vid löpning och då räcker det bra med att bara springa det som kallas distans. Det är basträningen inom löpning och cykel. Du ska då kunna småprata med träningskompisen. Får du bara fram enstaka ord springer du för fort, kan du hålla långa föredrag får du öka tempot något. Dags att sätta igång.

Mer information och tips finns på https://triathlonvast.se/

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras