Träna aldrig med en infektion i kroppen

Träna aldrig med en infektion i kroppen

Det är lätt att vara taggad för träning trots att man är lätt hängig och förkyld. Grundregeln är dock att aldrig träna med en infektion i kroppen.

Under vintermånaderna är det många som är förkylda och det kan vara svårt att veta när det är okej att träna och när det inte är det. I grunden är det den enskilda personen som känner sin kropp bäst och därmed måste avgöra själv, samtidigt som det finns vissa grundläggande förhållningsregler.

Hjärtläkaren Mats Börjesson menar att vissa infektioner är mer riskfyllda än andra och en enkel tumregel är därför att aldrig träna om besvären sitter nedanför nacken. Det kan vara djupare hosta med slem och ledvärk. Därmed kan det vara okej att träna om du är lite snuvig i näsan, dock inte om du samtidigt har feber eller om du känner dig hängig.

Feber är en signal att ta på allvar, det vill säga om det så kallade allmäntillståndet är sänkt. Många tror att det är farligt att träna vid halsont. Enligt Mats Börjesson är det inte bevisat i några studier samtidigt som han å andra sidan säger att det är bäst att avstå träning vid halsont. Att träna under en penicillinkur är heller inte något Mats vill rekommendera.

Vänta några dagar från att du blivit frisk till att du drar igång med träningen. En av de viktigaste anledningarna att inte träna när du är sjuk är risken för hjärtmuskelinflammation.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras