Topp 10: Naturliga sötningsmedel

Topp 10: Naturliga sötningsmedel

Vill du minska på sockret men ändå äta sött ibland? Här är tio naturliga sötningsmedel i stället för vanligt vitt socker.

Att vanligt vitt socker inte har några positiva hälsoeffekter är knappast någon nyhet. Därmed börjar naturliga sötningsmedel få en given plats i skafferiet. För den som vill bli av med sitt sötsug är det dock smart att vara försiktig även med naturliga sötningsmedel eftersom de kan trigga sockersuget hos många.

10 naturliga sötningsmedel i stället för vitt socker:

Honung
Vill du söta med honung ska du satsa på en kravmärkt honung. Se upp för billig och processad industrihonung som värmts upp till 55 grader, vid uppvärmning försvinner en del av smaken liksom nyttiga enzymer. 

Ekologiskt lakritspulver
Lakritspulver är 100 procent lakritsextrakt av lakritsrot. Ger en spännande och populär smakhöjare vid bakning, matlagning och i efterrätter. En tesked kommer ge din chili extra höjd. Detsamma gäller för chokladkakan eller vaniljglassen där den naturliga sötman i lakritspulvret gör att du kan spara in på sockret. Passar även att blanda i smoothies, naturell kvarg eller yoghurt. Har du högt blodtryck bör du dock vara försiktig med ren lakrits.

sites/default/files/lakritspulver_1.jpegLakritspulver är gott att blanda i naturell kvarg, bakverk och desserter

Yacon sirap
Yacon är en rot som växer i Anderna och är besläktad med solros. Yacon innehåller väldigt få kalorier och har ett mycket lågt glykemiskt index. Dessutom innehåller Yacon sirap mineraler, vitaminer och antioxidanter i sin naturliga form.

Kokossocker
Kokossocker är gjort av kokosblommans söta och näringsrika nektar. Kokossocker har ett lågt GI (glykemiskt index) på 35 och innehåller inga tillsatser. Kokossocker är ett perfekt alternativ till traditionellt socker i all sorts bakning och matlagning, men också ljuvligt gott i en kopp varmt te.

Ekologiskt vaniljpulver 
Vanilj är frukten från en klättrande tropisk orkidé med ursprung från Madagaskar. Vanilj växer naturligt i tropiska och subtropiska områden i Amerika, Afrika, sydöstra Asien och västra Oceanien. Den slingrande växten kan bli upp till 15 m lång och fröbaljorna blir 20-30 cm långa och innehåller svarta frön. Det är detta innehåll som används som krydda. Används i bakverk, desserter, smoothies eller att toppa naturell kvarg med.

sites/default/files/vaniljpulver.jpegSkippa vaniljsockret och satsa på äkta vaniljpulver.

Björksocker
Björksocker (även kallat Xylitol) har 40 procent mindre kalorier och 75 procent mindre kolhydrater än vanligt vitt socker. Xylitol används utav människor över hela världen som ett naturligt och hälsosamt alternativ till socker. Björksocker har ungefär samma struktur och smak som vanligt socker. Det är en vitt kristalliskt substitut för vanligt socker. Det finns i fibrerna hos många frukter och grönsaker såsom majs, havre, svamp och annat.

Lucuma
Lucuma är en söt och nyttig frukt från Peru, som luktar gudomligt och smakar sött och lent med toner av lönnsirap och vanilj. Passar som sötningsmedel eller smakförstärkare till efterrätter eller smoothies. En utmärkt källa till kolhydrater, fibrer, vitaminer och mineraler, betakaroten, niacin (B3) och järn.

Sukrin
Sukrin är ett naturligt och kalorifritt alternativ till socker. Sukrin är tandvänligt och påverkar inte blodsockret med noll GI. Sukrin är baserad på sockeralkoholen erytritol som förekommer naturligt i, bland annat, päron, meloner och svamp. Använd sukrin som vanligt socker i sylt, bakning och desserter.

sites/default/files/sukrin-500-g-0.jpegSukrin är en favorit hos många vid bakning

Carob
Carobträdet växer runt medelhavet. Växten klassas som en baljväxt och det är fröskidan från carobträdets frukter som torkas och mals till carobpulver. Smaken och doften kan liknas vid kakao och karamell. Blandar sig väl i choklad, glass och i smoothies. Carob har ett lågt GI, mycket fiber, protein, kalcium, magnesium, kalium, järn och zink samt är naturligt glutenfritt.

Frukt

Givetvis är frukt en av de mest hälsosamma ”sötningsmedel” vi kan äta. Genom frukt får du även i dig viktiga vitaminer, mineraler och fibrer. 

Text: Redaktionen
1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras