I dagens läge, då sociala medier dominerar människors uppmärksamhet, är det inte längre bara idrottare i världsklass som kan få sponsorer. Tänk dig att kunna ha möjligheten att springa hur många lopp du vill utan att behöva betala för underhållningen av dina skor, tänk dig att kunna delta i events utan någon avgift, tänk dig att få utrustning och kläder helt utan någon personlig kostnad.
Många atleter längtar efter den utopi som utlovas av sponsorer, men har ingen aning om hur man faktiskt kommer dit. Många antar att det bara är eliten som kan få tag på det, men detta är helt enkelt inte sant.
Att förstå varför företag sponsrar atleter
I slutändan handlar det alltid om att sälja produkter och tjänster. Olika företag använder sig av olika marknadsstrategier såklart, så hur företagen gör detta varierar, men i det stora hela är det ungefär likadant. Således kommer de atleter som företagen sponsrar att överensstämma rent marknadsmässigt med målgruppen de försöker sälja till. Det vill säga, den sponsrade atleten skulle kunna vara en potentiell köpare.
I vissa fall är detta atleter på elitnivå, i andra fall kanske det är någon som helt enkelt är exceptionellt attraktiv. Eller så kanske man letar efter en viss typ av utseende, kanske lite mer av en hårding för att marknadsföra till tonåringar som tenderar att vilja efterlikna den arketypen.
Detta är viktigt att hålla i åtanke: att alla företag letar efter någon som kan representera den ”image” de försöker åstadkomma. Så när du som idrottare letar efter sponsorer ska du försöka fråga dig själv vad din egen ”image” är, och vilken roll du skulle kunna fylla. Försök hitta smådetaljer om dig själv som hör till din “image”. Är du redan på elitnivå? Är du ett ungt proffs? Är du förälder? Listan är oändligt lång.
Försök bygga ett följarskap
Att enbart delta i din sport är inte tillräckligt för att samla på sig fans, även om du gör bra ifrån dig. Det underlättar ju såklart om du är skicklig på din sport, men du behöver inte alltid vara crème del a crème för att du ska få uppmärksamhet. Många missar detta faktum och inser inte att man praktiskt taget är värdelös för sponsorer förutom kanske de få människor som ser dig under tiden du spelar, springer eller slåss. Genom att utveckla en grupp följare ökar du dina chanser drastiskt att få företagets logga eller meddelande sett, vilket är själva poängen.
En väldigt liten andel atleter kan såklart utveckla ett följarskap genom att bara spela och vinna: till exempel Michael Jordan eller Tiger Woods, men att detta skulle hända just dig är mindre än en på miljonen. Det är bättre att tänka smått men realistiskt i detta fallet. Dessa individer behöver inte spela mediaspelet, utan kan helt enkelt förlita sig på medias dokumentering av deras vinster för att nå kändisskap och således sponsorer.
Ett annat effektivt sätt att bygga ett följarskap är att starta en blogg eller bygga hype runt ditt varumärke i sociala medier.
Den nya spelregleringen kan öppna upp dörrar för fler sponsorer
Nu när spelmonopolet har släppts kommer det finnas bra möjligheter att hitta sponsorer. Den totala marknadsföringen för etablerade spelbolag ligger på mellan 25 och 30 procent av omsättningen. Tidigare var den endast Svenska Spel som fick marknadsföra sig mot sportklubbar och individuella spelare. Då allt fler spelbolag har blivit beviljad spellicens finns det nu fler spelbolag som får vara med och sponsra sportklubbar. Det här motsvarar miljarder som nu får användas för marknadsföring. Vi kan redan idag bevittna om hur spelbolagen sponsrar mest i PL och Champions League.
Om vi tittar på hur spelbolagen utomlands har agerat i länder där det har varit fullt tillåtet att sponsra spelare så kan vi i dagsläget dock inte bedöma hur vidare mindre kända spelare kommer att kunna ta del av kakan. Än så länge har vi endast sett spelbolagen sponsra större klubbar.
För att läsa mer om spelregleringen och kanske lite om hur du ska gå tillväga för att få tag på en saftig sponsor, gå in på ToppOnlineCasinon.se.
Lista ut vilken typ av sponsor du vill ha och vem du ska kontakta
Generellt sett, desto mer uppmärksamhet du kan samla på dig, ju mer kan du begära av sponsorerna. Det finns redan i förväg bestämda formler för hur företag kommer sponsra folk, och det gäller bara för dig att passa in i den modellen. Det är därför bra att ha bestämt i förväg hur just du ska bidra till företagets försäljningar eller vinster.
Tänk återigen på målgruppen. Vilka produkter eller tjänster använder de? Det är oerhört viktigt att veta hur demografin ser ut innan man börjar. När du gör din research på potentiella sponsorer försök att fokusera på mindre företag. Det kanske låter självklart, men dessa kommer ha en större chans att acceptera ditt erbjudande. De flesta stora företag hanterar sponsring genom PR-firmor, vilket oftast gör det nästintill omöjligt att få dem som sponsor.
Det bästa sättet att hitta rätt människor är att fråga någon som redan är sponsrad och se hur den personen gjorde. Detta funkar dock inte alltid då mycket av informationen kan vara hemligstämplat.