Teknikfilm – så gör du en front squat

Teknikfilm - så gör du en front squat

Front squat är en av alla effektiva och trendiga basövningar. Här kan du läsa om fyra fördelar med denna variant av squat, samt se en film där vi visar rätt (och fel) teknik för skonsam och bra träning.

Det finns inga fel inom träning, men det finns mer rätt för att nå dina mål och undvika skador. Vid en front squat gör du en knäböj med skivstången vilande mot axlarna i stället för att ha stången bak på skuldran. Denna variant av squat har sina fördelar.

Fördelar med front squat

1. En bra basövning som tränar hela kroppen, men med extra fokus på styrka i ben, rumpa och bål.

2. Du tränar rörlighet i bröstryggen och handleden.

3. Det kan vara lättare att böja djupt i din squat/knäböj utan att tippa framåt när du har motvikt fram.

4. Du får ökad bålstabilitet då det krävs stark mage för att hålla en upprätt position i ryggen och därmed stången på plats .

Här instruerar personliga tränaren Karl Gullö från CrossFit Södermalm mig till rätt teknik för en front squat. Lycka till om du testar!

 

Text, film och foto: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör på SportHälsa

 

 

Följ gärna SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras