Teknik vid frivändningar – veckan träningsfilm

frivändningar

Frivändningar är en fantastisk övning för att bli stark i hela kroppen med extra belastning för rumpa, lår och core. Ett kanonval för dig som söker komplexa styrkeövningar som även gör dig mer explosiv. Alla kroppar är olika, därmed även tekniken, men i veckans träningsfilm ger personliga tränare Patrick Rapp några generella riktlinjer för frivändningar.

Frivändningar är effektiva och mångsidiga, men kan också vara svår att göra för nybörjare då rörelsen innehåller många moment. Övningen ställer stora krav på din rörlighet och kroppskontroll, liksom din styrka. Eftersom den är så pass komplex är det viktigt att du börjar lätt och lär dig tekniken från grunden. Att inte lasta på för mycket innan du kan lyftet väl. I filmen får du tydligt se alla delar i lyftet och några tips på hur du på ett skonsamt sätt gör frivändningar.

Teknik vid frivändningar

Frivändningar – 4 steg

  1. Lyft. Lyft upp stången från marken till ovanför knät.
  2. Hopp. Skicka upp stången explosivt vid utsträckningen av knä-, höft- och fotled.
  3. Kast. När du sträckt ut kroppen maximalt ska stången färdas uppåt av egen kraft. Dra i stången och kom själv ner i en djup knäböj där du fångar stången innan den börjar falla ner igen.
  4. Fånga. Fånga upp stången, stabilisera och res dig upp igen.

Riktlinjer

  1. Håll stången nära kroppen vid hela övningsutförandet.
  2. Håll en neutral anspänning i bålen och rak rygg.
  3. Utför övningen med maxmal hastighet (när du övat in rätt teknik).
  4. Fånga stången djupt.
  5. Tajma så att du gör en helt obruten rörelse.

Lycka till med dina frivändningar – även på semestern om du bokar hos Ving som har ett brett utbud med träningsresor.

 

Övning: Patrick Rapp som du kan följa här på Instagram, samt läsa mer om på hemsidan sportperformancecenter.com

Text, film och foto: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras