Ta farväl av ditt bukfett och få mer energi – 7 sätt

bli av med bukfett

Med rätt kostvanor och motion kan du både få mer energi och bli av med bukfett. Det kan sitta både mellan dina inälvor och precis under huden. Fettansamlingar på just magen har större hälsorisker än fett kring låren och är starkt sammankopplat med hälsoproblem som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Här ger vi dig sju konkreta tips på hur du blir av med fettet runt magen.

Bli av med bukfett och få mer energi

  1. Rör på dig!
    Du startar i gång din förbränning och när du aktiverar musklerna tar de också upp fett och kolhydrater i större utsträckning. Även muskler i “vila” tar upp energi, så ju mer muskler du har, desto mer kalorier bränner du även när du inte är aktiv.
  2. Ät inte mer än du gör av med
    Det du inte förbränner kommer kroppen lagra. En riktlinje är att ligga runt 1500 kalorier per dag om du inte tränar utöver din vardagsmotionen. Du får givetvis öka kaloriintaget ju mer du tränar.
  3. Ät rätt fett
    Fett i måltiderna är faktiskt bra, och det finns ingen begränsning på hur mycket du får i dig så länge du har koll på kolhydratintaget. Däremot gäller det att få i sig rätt sorts fett.  Mättat fett är det “dåliga” och finns bland annat i choklad, mejeriprodukter och kött. Omättat fett finns bland annat i nötter, fisk, avokado och oliver. Fett gör måltiden mer blodsockervänlig och håller dig mätt längre.
  4. Undvik stress
    Stress är en avgörande faktor om du ska bli av med bukfett. Se över din vardag och hur du kan underlätta för dig själv. En bra metod är också att öva på mindfulness. 20 minuters meditation varje dag gör underverk för stressnivån.
  5. Var måttlig med alkohol
    Alkohol ökar risken för bukfett och bromsar kroppens fettförbränning. Alkohol har också en aptitstimulerande effekt.
  6. Ät blodsockervänligt
    Undvik höga toppar och djupa dalar. Ät var tredje timma och se till att du får i dig både protein, fett och kolhydrater i varje mål.
  7. Sov gott!
    Din nattsömn påverkar också om du vill bli av med bukfett. Se till att du får minst sju timmar sömn och vaknar utvilad. Du kan påverka din sömnkvalitet genom att börja varva ner tidigare på kvällen och inte använda dator eller telefon för nära inpå du ska gå och lägga dig. En skön kudde, frisk luft och bra mörkläggning hjälper dig också till en god natts sömn.platt mage

Text: Alice Kleiva

1 kommentar
  1. Hej. Dra ner på vitt mjöl som bröd och pasta är ett bra sätt att gå ner i vikt om du inte idrottar vill säga. Till frukost äter jag fullkornsknäckebröd och undviker socker

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras