Ta din träning till en helt ny nivå – 7 tips

hälsoerbjudanden

Har dina resultat börjat stanna av eller släpa efter? Sköter du kost och träning men ändå tycker att resultaten är långsamma?

Det finns alltid mer att göra för ett ännu bättre resultat så ge inte upp. Martin Kjellström, tidigare bodybuilder och den enda svensken genom tiderna som tävlat i Mr. Olympia, och numera en professionell personlig tränare, ger dig 7 snabba och enkla tips för hur du enkelt tar din träning till en helt ny nivå.  

7 tips för att lyckas ta din träning till oanade höjder

1. Tidsvila 

Ordentligt med vila mellan två set ökar omedelbart intensiteten i ett träningspass. Alldeles för många slarvar med sin vilan mellan varje set. Notera vilan och ta tiden för bättre resultat!

2. Väg maten och tracka kalorier noggrant

Många gissar vad de äter och är ofta helt ute och cyklar! För att bygga en fysik och få fantastiska resultat måste du veta vad du verkligen äter. Dag ut och dag in. Det går inte gissa sig till en bra form!

3. Var helt ärlig mot dig själv och identifiera vilka muskler som är svaga och i behov av extra arbete. 

Detta bör tvinga dig att träna specifikt för din kropp – alla är olika, så du måste ta reda på just dina svaga punkter. Din bröstkorg kanske är fantastisk men din rygg saknar verkligen tjocklek och bredd, din träningsplan måste spegla detta och du måste fokusera på de muskelgrupper som behöver prioriteras.

4. Få ordning på din teknik 

Jag spenderar mycket tid varje år på att prata med professionella atleter, ‘vanliga människor’ och klienter om träning. Människor använder fortfarande inte korrekt teknik och utförande under sina övningar. Många gånger väljer man för tunga vikter och tvingas således “svinga kroppen” för att orka hela setet. Felaktig teknik kan påverka din potential oerhört mycket mer än du tror! Åtgärda teknikerna så kommer du växa till otroliga nivåer!

5. Lär dig hur du tränar med intensitet 

Du behöver ha ett korrekt träningsprogram att följa, som är lämpligt för din kropp, din erfarenhet och tillgänglig tid att träna. Om du behöver hjälp med ett träningsupplägg anpassat för dig, så kontakta mig via DM på Instagram med texten ’’REDO’’. Du kan också läsa mer om hur det är att träna med en personlig tränare på distans – PT-online.

6. Bygg upp din träningsvolym 

Högvolymsträning är vad jag predikar, det är det bästa sättet att bygga muskler utifrån min erfarenhet. Du måste dock veta hur du gör det på rätt sätt – många använder “volymträning” felaktigt. Be smart!

7. Tillför bränsle till kroppen!

Ändra ditt sätt att ge bränsle till din kropp inför gymmet och återhämta dig ordentligt efteråt. Det finns på tok för många människor där ute som tränar med mindre intensitet, svag styrka och bristande prestation bara för att de inte har lyckats optimera sin kost. Att äta rätt tillskott beroende på din kosthållning är viktigt. Det finns egentligen inga kosttillskott som är rätt för alla. Tillför rätt bränsle och energi, vid rätt tillfällen – Det kan förändra allt!

Bonustips för alla – oavsett erfarenhet och mål med din träning

Alldeles oavsett vad du vill uppnå med din träning är det av yttersta vikt att samtliga övningar görs korrekt. Det för att optimera resultaten och förbättra din återhämtning. Men framför allt för att undvika skador. Att träna med fel teknik ökar risken för skador väsentligt och fördröjer din återhämtning efter varje pass. Be en vän, kollega eller annan valfri och erfaren person att följa med dig till gymmet. En träningspartner kan se brister i din teknik och pusha dig att klara det sista setet. Om du vet hur en övning ska utföras kan det vara en bra idé att filma dig själv på gymmet och sen kolla på filmen vid tillfälle. Du kommer då själv lägga märke till vissa brister i din teknik och därmed ha lättare att korrigera och göra rätt inför nästa pass.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras