Framgångskonceptet från USA kommer till Sverige! Nu utmanas hela träningsindustrin genom att lanseringen av konceptet #stresslessathlon sker i början av oktober.
Grundarna bakom stresslessathlon tröttnade på hård, effektiv träning och tror i stället att den stressfria träningen är framtidens träningsform.
– De senaste åren har vi sett en explosionsartad ökning av tävlingar såsom Iron Man, Tough Viking, en svensk klassiker och triathlons. Nu kommer motaktionen, säger de i ett pressmeddelande.
I det nya, skräddarsydda medlemskapet FitnessCollection samlas fristående träningsstudios i en app och ett medlemskap. Därmed lanseras en träningsform för att lyfta upp varierad, stressfri träning.
Prestationsfri träning
Forskning från Karolinska Institutet visar att träning har en positiv inverkan på hur vi reagerar på stress och kan närmast liknas vid människans egna antidepressiva medicin. Men kritiker frågar sig om träningen måste vara elitistisk och prestationsbaserad? Träningen ska inte behöva vara ett stressmoment.
– Med stresslessathlon vill vi skapa vårt eget triathlon, fast med fokus på funktion snarare än prestation. Vi vill att det ska vara roligt att träna. Framtidens träning är stressfri och funktionell, säger David Näslund som är vd på FitnessCollection.
Allt annat än ensidigt
En stockholmsbaserad stresslessathlon-användares vecka skulle till exempel på kunna boka in en sådan här vecka i sin app: måndag, Runday, löpträning i grupp med erfarna elitlöpare som coacher, onsdag: funktionellt styrkepass på Odenplans Fight Gym, lördag: Yoga och meditation på Yogayama, Skandinaviens största yogacenter på Jungfrugatan.
– Tanken är att vi ska hitta lust och inspiration till att träna. Många utövar i dag bara en eller två träningsformer, vilket riskerar att bli enformigt och kanske gör att man tröttnar. FitnessCollections medlemskap är i stället designat för att upptäcka så mycket nytt och spännande som möjligt inom träning. Variation är receptet för en hållbar träning och de samlar därför nischade träningsanläggningar i sitt medlemskap och utmanar därmed en stor del av träningsbranschens upplägg.
Först ut är lanseringen på Stockholmsmarknaden för att sedan etableras i Göteborg, Malmö och i Europa.
Text: Redaktionen
Foto: Press