Stressa inte bort dina semesterdagar

Stressade familjer kan påverka barnets immunförsvar negativt

Semester, ledighet, ferie, vila, rekreation. Låter behagligt, eller hur? Tyvärr har semester blivit synonymt med raka motsatsen för en del, det vill säga stress, ångest och hets. Men det finns botemedel. Livscoachen Nina Jansdotter har många bra tips och råd för hur man undkommer semesterstressen.

Alla anställda har rätt till fem veckors semester enligt semesterlagen och fri tid är något vi människor alltid har värderat högt. Men tyvärr är vi inte alltid så bra på att ta vara på den. Vi har en tendens att stressa oss igenom vår sommarledighet då det är mycket vi vill hinna med, måla om sommarstugan, besöka far- och morföräldrar, åka till något sommarland med barnen, ordna grillfester, ta en tur med båten, påta i trädgården och läsa den där tjocka romanen som så länge legat och väntat på en. Visst, ofta är det saker man verkligen vill göra, men det är lätt att glömma bort att semestern är till för återhämtning.

Beteendevetaren, coachen, skribenten och föreläsaren Nina Jansdotter har funderat mycket kring varför vi har så svårt att verkligen ta ledigt och slappna av under vår semester.

– Ju mer stressad man är under resten av året desto mer stress tar man med sig in i semestern. Det tar längre tid för en stressad person att landa.

 

Ta dig tid att ”logga ut”

Enligt Nina Jansdotter krävs det en strategi för att lyckas varva ner. Ett vanligt fel är att jobba hårt in i det sista och första semesterdagen hoppar man i båten och tar med sig all stress ut i böljan blå.

– Det är bra om man kan ha en nedtrappningsplan en månad innan semestern börjar. Sortera vad som måste bli klart och vad som kanske kan delegeras till någon kollega, säger Nina Jansdotter.

Det kan vara smart att ta det lugnt de sista dagarna innan man slutar och så att säga ”logga ut” ordentligt. Ett vanligt påstående är att om man har tre veckors sammanhållen semester brukar första veckan behövas för att varva ner, andra veckan kan man ta det lugnt och tredje veckan kommer jobbångesten smygandes igen. Det är alltså även viktigt att inte kasta sig in i en tung arbetsvecka efter ledigheten utan att istället ta några dagar för att sakta men säkert ”logga på” igen. Här kan chefen hjälpa till att prioritera vad som måste bli klart och vad som kan vänta.

Stress i sig är inte skadligt för oss människor, vi är rustade att klara perioder av extra ansträning. Det kan till och med vara bra att testa sina gränser, enligt Nina Jansdotter. Men om stressen konstant ligger på en hög nivå och man inte får någon chans till återhämtning kan det slita både fysiskt och psykist. Man kan då få negativa stressreaktioner som ät- och sömnstörningar. Vad man blir stressad av är naturligtvis individuellt. En del blir stressade av att ligga i solstolen hela dagen och andra av att inte kolla sin jobbmejl då och då.

 

Boka in ”lust-med-dagar”

Nina Jansdotter förespråkar något hon kallar för ”lust-med-dagar”. Det är dagar då man så att säga bokar tid för sig själv så att när man vaknar på morgonen kan man göra precis det man känner för. När man lever tillsammans med andra människor kan detta vara extra svårt. Då är det viktigt att fråga sig själv vad man vill få ut av sin semester. Någon i familjen kanske vill gå långa fjällturer medan någon annan vill ligga på stranden och peta i sanden. Det finns då tre semesterviljor att ta hänsyn till; min, din och vår. Alla har rätt att få sina behov tillfredsställda och det gäller då att hitta kompromisser.

– En klient till mig berättade om den bästa stunden på semestern. Det var när övriga familjen åkte i förväg till sommarstugan och hon hade någon dag för sig själv innan hon anslöt. Då fick hon äntligen lite tid för sig själv och kunde verkligen slappna av, säger Nina Jansdotter.

Fundera ut vad du faktiskt vill göra under dina lediga sommardagar. Glöm vad som borde göras och vad du tror andra i din närhet vill göra. Semestern är som vilan efter ett hårt träningspass, utan återhämtningen bryter du bara ner dig själv.

Konkreta tips för en stressfri semester:

  • Planera in en ”lust-med-dag” då enbart dina behov tillfredsställs.
  • Beställ hem material som behövs för eventuella bygg- och renoveringsprojekt redan innan semestern tar vid. Kan bli stressigt att behöva vänta på brädor som tagit slut på lagret.
  • ”Logga ut” ordentligt från jobbet. Att läsa arbetsrelaterad mejl under ledigheten kallas beredskapstjänst och inte semester.
  • Byt miljö, du behöver inte åka långt och det behöver inte kosta mycket. Packa ryggsäcken och ta en dagstur ut i den vackra svenska naturen.
  • Skapa en ”slow-motion-dag”, låt frukosten dra ut på tiden, ta en extra lång och lugn löprunda, stoppa fötterna i ett fotbad, luta dig tillbaka och lyssna på en väluppläst talbok …
  • Gå en gratis e-kurs som lär dig att ta makten över tiden: www.tidsbalans.nu

Skribent: Erika Nilsson

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.