Starka magmuskler med 4 effektiva övningarna

varför coreträning

Vill du har riktigt starka magmuskler? Här visar hälsocoach Sebastian Johansson dig 4 effektiva övningar för de inre- och yttre magmusklerna.

Uthålliga och starka magmuskler är a och o för din livskvalitet. Magmusklerna tillsammans med ryggmusklerna håller ihop kroppen och är avgörande för allt du gör i din vardag och för att hålla skador borta. Här visar Sebastian några övningar som ger heltäckande och bra träning för din mage.

Upplägg: Gör 10 repetitioner av alla övningar i en cirkel innan du vilar 1 minut. Upprepa sedan detta i 2 omgångar till.

Starka magmuskler – 4 effektiva övningarna

Övning 1: Hängande benlyft med böjda ben

Hängande benlyft är en tuff men suverän övning för magen. Denna övning utmanar också styrkan i överkroppen samt greppstyrka. Fokusera på kontrollerade repetitioner och undvik att gunga med kroppen.

Övning 2: Sittups med fokus på den inre muskulaturen

I denna övning fokuserar vi på den inre magmuskulaturen som är viktig för en stabil bål och för att undvika bland annat ryggskador. Låt nedre delen av ryggen vara kvar i marken och jobba med kontrollerade repetitioner där magen jobbar hela vägen upp och hela vägen ner.

Övning 3: Sidliggande bäckenlyft

Denna övning är en rejäl utmaning för sidorna av magen. Försök att aktivera magmusklerna innan utförande för att bibehålla en god kontroll över bålen och kroppen. Jobba i ett smärtfritt rörelseomfång där fokus ligger på att trycka upp bålen så att kroppen bildar en rak linje. Gå sedan sakta tillbaka till utgångsposition innan övningen upprepas.

Övning 4: Bensänkningar

Redo för en rejäl utmaning för både den inre och yttre magmuskulaturen? I denna övning är det viktigt att inte ändra svanken (svanka mindre eller mer) under övningen. För att motverka detta kan det hjälpa att aktivera den inre magmuskulaturen genom att dra in naveln samt pressa ned svanken mot marken för att aktivera den yttre magmuskulaturen. Låt böjningen ske i höfterna där benen hålls helt raka eller lite lätt böjda. Aktivera och låt magen jobba under övningen.

Lycka till med din träning!

Om Sebastian Johansson

Sebastian är en 28-årig rörelseinriktad person som älskar att träna och brinner för att hjälpa människor till en bättre hälsa. Vid sidan av sitt jobb som hälsocoach online spenderar han ofta lediga tid familj och vänner, gärna ute vid havet på västkusten.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras