Squat challenge – dag 16. Pistol squat med hopp

Squat challenge – dag 16. Pistol squat med hopp

SportHälsas Squat challenge rullar vidare. Dags för utmaning nummer 16!

SportHälsas Squat challenge fortsätter hjälpa dig mot starkare ben med de bästa varianterna på squats och nu har det blivit dags för challenge nummer 16. Även denna utförs med en TRX.

Uförande: Greppa din TRX och backa bakåt så pass långt att armarna fortfarande har en liten böjning. Lyft ena benet så att det pekar rakt fram. Utför en squat med det andra benet och när du kommer ner i bottenläget så trycker du ifrån rejält så övningen blir ett hopp. Landa på samma fot, och utför samma sak igen. Hjälp till lite med armarna om du vill ha mer fart i hoppet.

Dagens Squat challenge: Utför 10 x 4 pistol squats med hopp på vardera ben. Vila cirka 1 minut mellan seten. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.  

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa: 

 

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras