Sport och träning mot utbrändhet

I Sverige förespråkas en balans mellan arbete och fritid, vilket är enklare sagt än gjort. Studier visar att allt fler svenskar sjukskriver sig för utbrändhet, eller anpassningsstörningar och reaktion på svår stress som Försäkringskassan kallar det. 

Lösningen på problemet är långt ifrån ett enda enkelt svar. Anledningen till varför en person sjukskriver sig är individuell och behandlingen måsta anpassas därefter. Forskning har däremot gång på gång visat att fysisk aktivitet som träning spelar en stor roll för att minska stress och utbrändhet.  

Ett särskilt problem för Sverige

Det finns olika förklaringar till varför utbrändhet har blivit ett växande problem i Sverige. I en brittisk undersökning lyfte deltagare och experter fram att människor upplever en ny stress jämfört med för tio år sedan. Ett snabbt och ständigt utvecklande samhälle och en arbetsmarknad som är i förändring kan vara en orsak. Samtidigt har förväntningarna på oss själva blivit orealistiska och sociala medier är en bidragande faktor. Unga svenskar ska vara sociala samtidigt som de ska prioritera ensamtid. De ska hinna göra karriär, ha familj och sköta om ett hem. De ska också ta hand om sin hälsa och åka på semester ett par gånger om året. Detta ska sedan dokumenteras för andra att se. Enligt undersökningen har antalet utbrända svenskar i åldern 25-29 år ökat med 144 % sedan 2013. 2017 rapporterade Försäkringskassan att antalet sjukskrivna med utmatningssyndrom hade sexdubblats sedan 2010 och att var fjärde person riskerade att bli sjuk igen. De som drabbas värst är personer som arbetar inom vården. 

Att känna sig stressad i perioder är inte ett tecken på utbrändhet eller en reaktion på svår stress. För att en person ska diagnostiseras med utmattningssyndrom ska flera symptom ha funnits i minst två veckor. Dessa kan vara att personen inte känner sig utvilad trots mycket sömn. Tröttheten är extrem och uppstår i situationer med exempelvis starkt ljus, mycket folk och i nya miljöer. Personen tappar lätt fokus, känner ångest och depression. Dessa symptom behöver däremot inte betyda att man är utbränd, men de är varningstecken som ska tas på allvar.  

Både fysiska och mentala fördelar

De flesta tränar med anledningen att bli starkare eller för att gå upp/ned i vikt. Men träning påverkar inte bara vår fysik. Det finns också psykologiska fördelar med att träna. 

När vi tränar ökar syreupptagningen och blodet strömmar lättare och snabbare till hjärnan. Det förbättrar våra kognitiva funktioner och kroppen frigör endorfin. Det här ämnet är kroppens naturliga lyckopiller. Det är endorfinerna som gör att vi känner oss lyckliga. Personer som lider av depression och stress rekommenderas att träna just av den anledningen. När en träningsrutin har tagit form och kroppen har börjat få sina doser av endorfiner kommer fler fördelar att bli synliga. Träning bidrar till en förbättrad och ökad självkänsla, vilket inte bara hjälper oss att vara snällare mot oss själva utan också bidrar till att vi bättre klarar av sociala interaktioner. Humöret och självbilden kommer att speglas av på andra och det kommer att bli roligare att umgås med andra. Det händer även mer saker i hjärnan. Cellproduktionen i viktiga delar som hippocampus ökar och gör att det blir lättare att lära sig nya saker och stärker minnet. Det hjälper även till att bromsa och förebygga sjukdomar som Alzheimers.  

Träning för givetvis med sig fysiska fördelar som gör mer än att förändrar våra utseenden, bygger muskler och minska midjor. En aktiv livsstil minskar risken för sjukdomar som cancer och produktionen av friska celler ökar. Immunförsvaret blir bättre och åldrandet saktas ned. Träning banar vägen för andra sunda vanor. Det blir enklare och roligare att äta hälsosammare för att det blir tydligare hur maten påverkar träningen. Det blir samtidigt lättare att minska intaget av tobak, kaffe och alkohol. Överlag bidrar träning till en hälsosam livsstil som i sin tur kan göra att vi lever längre. 

Börja med små steg

Den som inte har någon träningsregim i sin vardag kan ha svårt att komma igång. Det blir ett nytt stressmoment som hen måste ta sig igenom och att gå till ett gym för första gången kan öka ångesten. Träning har för många även blivit ett stressmoment och något som vi måste hinna med. Går träningen däremot att kombinera med ett intresse kan det bli lättare att komma igång. Om du tycker om att titta på tennis kanske du också skulle tycka att det vore kul att testa på tennis. Du kan hämta inspiration från dina favoritspelare. Ta reda på om spelare som Roger Federer eller Serena Williams utövar någon annan form av träning utöver tennisen och testa på det. Det går att hämta träningsinspiration från de flesta sporter och idrottsmän.  

Att titta på idrottsprestationer är ett bra sätt att väcka en kämpaglöd och viljan att träna. Just nu pågår Allsvenskan för fullt och nästan varje dag spelas spännande matcher eftersom kampen om poängen har hårdnat. Enligt 888sports kategori med Allsvenskan betting och odds är Malmö FF förhandsfavoriter med oddsen 1.85. Det är däremot mycket jämnt i toppen. AIK och Djurgården jagar de ledande skåningarna och ligger bara några få poäng och mål bakom. Media rapporterar nästan dagligen om hur spelarna ligger i hårdträning. En fördel med just fotboll är att det är lätt att spela och kräver inga större förberedelser. De flesta klubbar har korplag för vuxna och om det inte finns, är det säkert många som skulle tycka det vore roligt att snöra på sig skorna. Spelet blir då inte enbart träning utan också en chans att träffa andra människor. 

träningsmisstag

Träning kan vara en pina, både för att det är utmanande och för att det kan vara svårt att få in på schemat. Att gå till ett gym och prata med en coach eller personlig tränare är ett bra steg för att ta fram en individuell träningsplan som är anpassad efter ditt behov och din nivå. Att enbart gör som andra är inte rätt koncept för att träna hälsosamt eller motverka utbrändhet. Fokusera på att hitta en träningsform som passar dig. Om den träningen är på gymmet eller på fotbollsplanen spelar ingen roll. Det som spelar roll är du och din hälsa.  

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras