Sport och betting – två världar i symbios

Idrott och spel har alltid varit förknippade med varandra, men på senare år har sambanden mellan dem växt sig allt starkare. Relationen mellan sport och betting sträcker sig numera bortom odds och vadslagning på stora matcher. I takt med att onlinemarknaden för spel har breddat ut sig och spelbolagen växt i antal så har de stora aktörerna tagit sin marknadsföring till en ny nivå. Många av dem ser nu till att knyta sina identiteter till olika storklubbar och framgångsrika idrottsprofiler. I allt högre utsträckning förlitar sig de båda världarna på varandra. 

Branscherna livnär sig på varandra

Sport och betting har som sagt alltid gått hand i hand med varandra – det är idrottarna och klubbarna som vi alltid har hejat fram och satsat våra pengar på. För den som vill ägna sig åt traditionell vadslagning på till exempel fotbollsmatcher så går det att spana in Topptipset, resultat och speltips på Oddsonline.se, en sida som också ger insyn i hur utbredd spelmarknaden online faktiskt är. 

Många etablerade spelbolag har utökat sin verksamhet till att även erbjuda casinospel under de senaste åren. I takt med att marknaden blivit allt mer konkurrensutsatt har det blivit viktigare för de olika aktörerna att både bredda sitt utbud och sin synlighet utåt. Ett naturligt steg har då blivit att marknadsföra sig genom den kanal som man redan visste att spelarna hade sina ögon på – sportens. 

Både enskilda idrottsprofiler och hela klubbar står nu som ambassadörer för diverse spelbolag och nätcasinon, och de blir allt mer beroende av varandra. Sporten räknar i allt högre grad med de enorma sponsorpengar man får in genom de olika spelsidorna, som i sin tur är beroende av idrotten för att synas och locka till sig spelare. 

På de största klubbarnas tröjor

Ett exempel på hur spelbolagen breder ut sig offentligt går att hämta från den engelska fotbollens högsta divisioner där fler och fler klubbar visar upp sig med någon form av spelrelaterad sponsor på sina tröjor. 

När säsongen 2019/2020 inleddes stod hälften av klubbarna i Premier League med tröjsponsorer i form av spelbolag – det är dubbelt så många som för tio år sedan. I landets näst högsta division, Championship, är det en klar majoritet av lagen som har bettingrelaterade bolag som huvudsaklig tröjsponsor. Till och med själva ligan skyltar med ett spelbolag i anknytning till ligans namn. 

Det är svårt att sia om hur framtiden kommer att se ut när det kommer till relationen mellan betting och idrott, men klart är att bandet dem emellan har stärkts rejält under de senaste åren. Än så länge finns det få tecken på att det ska ändras inom den närmaste framtiden.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.