Snart öppnar Decathlon i Stockholm

Snart öppnar Decathlon i Stockholm

Runt årsskiftet öppnar Sveriges första Decathlonbutik. Världens största sportkedja planerar att göra sport tillgängligt för alla svenskar.

Det har ryktats och surrats i flera år, spekulerats och gissats. Men nu är det alltså på riktigt: Decathlon kommer till Sverige och första butiken öppnar kring årsskiftet i Pripps gamla bryggeri i Bromma i nordvästra Stockholm. Butiken kommer att mäta omkring 7 000 kvadratmeter och blir i ett slag Sveriges största sportbutik. Där ölen jäste i stora cisterner en gång i tiden kommer ett hav av sportprodukter att breda ut sig.

– Produkten är kung hos oss. Vi säljer inte möbler och därför låter vi inte inredningen stå i centrum, den spelar en undanskymd roll i våra butiker. Det är produkterna som ska synas, säger Guido Monferrini.

Guido är svensk landschef och sitter högst upp i den organisation som under drygt två och ett halvt år jobbat stenhårt för att etablera Decathlon på svensk mark. En lång tid för att förbereda en etablering kan vissa tycka men Guido förklarar det med att Decathlon som familjeägt företag har privilegiet att ta tid på sig. Och månar om att ta sig den tiden.

– Vi är inte ett börsbolag som har press på sig att nå kortsiktiga resultat, vi jobbar på lång sikt. Därför lägger vi tid på att hitta rätt lokaler på rätt ställen och med rätt standard. Dessutom, när vi väl etablerar oss så gör vi det ordentligt, säger Guido.

I det här fallet innebär ”ordentligt” tio butiker inom de kommande tre åren och fler därefter. Exakt var dessa butiker kommer att ligga är Guido dock förtegen om men han framhåller Stockholm, Göteborg och regionen Malmö och Helsingborg som intressanta områden. Sedan tidigare är det känt att Decathlon även skrivit kontrakt med Halmstads kommun om mark. Kring årskiftet startar deras nätförsäljning i Sverige.

Quecha, Oxylanegruppens varumärke för bergssport, har sitt högkvarter i just bergen.

Ägare till Décathlon är franska Oxylane Group som även äger betydligt mindre kedjor som Koodza, Marques Passion och Decat’. Sammanlagt har gruppens kedjor drygt 620 stycken butiker (Décathlon omkring 540 stycken) och en sammanlagd omsättning om 55 miljarder kronor.

Oxylane Group utvecklar, designar och tillverkar produkter för en rad varumärken. Décathlons framgångssaga bygger delvis på en stark fokusering på egna varumärken även om världskända varumärken som Nike och Adidas också finns på hyllorna. Under 2010 presenterade gruppens varumärken 3500 nya produkter, 128 patent togs och sju stycken internationella designutmärkelser mottogs.

Decathlon finns på 17 marknader runt om i världen. Över 60 sporter finns representerade i varje butik och i genomsnitt finns 35 000 sportartiklar på hyllorna. Undantaget de äldsta butikerna finns ”lekplatser” med fokus på sport utanför varje butik för att ge kunderna möjlighet att testa produkterna. Utanför den ovan nämnda Bromma-butiken byggs till exempel en 1 000 kvadratmeter stor lekplats.

Störst utbredning har kedjan i moderlandet Frankrike (över 240 butiker) men även Spanien och Italien är vältäckta länder. Nu har turen kommit till Sverige att få sportens Ikea som en kund uttryckte sig på Decathlons hemsida.

– Det stämmer, vi kan komma att bli sportens Ikea för svenskarna, säger Guido.
Pressmeddelande från Sportfack

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras