Slappna av – på riktigt!

Slappna av           - på riktigt!

Visst kan det vara skönt att slänga sig i tv-soffan och bara slappa ibland. Men när tv:n eller soffan har oss i sitt våld kan det vara svårt att komma loss. Vi kanske sitter eller ligger stilla en bra stund men känner oss inte alls så där utvilade eller avslappnade som vi hade hoppats på. Då kan det vara dags att slappna av – på riktigt.

Visst kan det vara skönt att slänga sig i tv-soffan och bara slappa ibland. Men när tv:n eller soffan har oss i sitt våld kan det vara svårt att komma loss. Vi kanske sitter eller ligger stilla en bra stund men känner oss inte alls så där utvilade eller avslappnade som vi hade hoppats på. Då kan det vara dags att slappna av – på riktigt.

Att må bra i stunden är något eftersträvansvärt. Att försöka leva i nuet är ju inte alls så enkelt som det låter och inte något man bara helst plötsligt kan. Här gäller det gamla beprövade ”övning ger färdighet” i allra högsta grad. Vår hjärna svävar lätt iväg till framtida åtaganden eller tillbaka till sådant som redan hänt. Det gäller att fokusera om man ska klara av att vara ”här och nu”. Vissa träningsformer, som exempelvis yoga lägger stor vikt vid detta och har du väl förstått grunderna kan du börja praktisera dem i din vardag. Ett annat alternativ är att läsa någon av de böcker om Mindfulness som getts ut. I dessa får du tips på hur du kan öva upp en medveten närvaro, som är vad Mindfulness handlar om. Meditation kan också vara ett bra sätt att komma ner i varv på och hjälpa dig att fokusera på nuet. Prova även att lyssna på en cd med avslappningsövningar. Det kan kännas lite ovant de första gångerna, men ge inte upp! Efter ett tag kommer du antagligen att längta efter de här egostunderna eftersom de erbjuder dig både mental- och fysisk vila.

Försök undvika att ta med jobbet hem. Hemma ska du kunna koppla av och glömma bort all jobbstress för en stund. Arbetar du hemifrån kan detta naturligtvis vara svårt, men en stängd dörr kan åtminstone symboliskt markera att du på andra sidan börjar din egen tid.

Ett varmt bad, speciellt innan du går till sängs, kan göra underverk för din förmåga att slappna av. Det behövs inget långbad, det räcker med 10 minuter!

Något så enkelt som fysisk beröring kan avsevärt förbättra din förmåga att känna dig lugn och harmonisk. Krama dina barn eller din partner så ofta du kommer åt! Är du singel – gå och få massage eller någon annan behandling då och då. Även efter en vanlig ansiktsbehandling känner man sig ofta utvilad och avslappnad.

Meditera
En enkel meditationsövning kan du utföra var som helst. Mitt favoritställe är i badet, med slutna ögonen. Inled med tre djupa andetag, töm hjärnan och fortsätt sedan att andas på vanligt sätt under ett par minuter eller så länge som det känns bra. Försök att inte tänka på något alls eller fokusera tankarna på andetagen.

Relaxa – och låt någon annan göra jobbet:

Ansiktet
En riktig dunderkur för ansiktet är behandlingarna från Enerpeel, den nya generationens medicinska kemiska peelingar. Enerepeel är en kraftfull kemisk peeling baserad på ketosyra som utvinns ur jäst och vinäger och som fungerar på såväl acne som åldrad hud och pigmentförändringar.  Det finns flertalet peeler att välja på beroende på hudtillstånd och problem. Det går till och med att behandla området kring ögonen och läpparna, vilket ingen kemisk peeling klarat tidigare.  Enerepeels utförs bl a på Eriksbergkliniken i Stockholm. Läs mer på eriksbergskliniken.se

Håret
Även håret behöver omvårdnad av det lyxigare slaget då och då. Chronologiste från Kérastase är en 40 minuter lång salongsbehandling som förutom att ge din hårbotten nytt liv även ser till att förstärka hårstrået, skydda färgen och ge mjukhet och glans. I behandlingen används en unik massageteknik för ultimat avslappning. Behandlingen görs bla på Haven i Stockholm, havenisthlm.se

Fötterna
Fötterna ska snart ut i det fria – så se till att låta någon proffsig terapeut ta hand om dina trotjänare. På GroomingStudio gör man exklusiva fotbehandlingar för killar som fräschar upp trötta vinterfötter med hjälp av fotbad, filning, nagelbandsfixning – och en avslutande fotmassage. Mer info på grooming.se

Text: Nenne Nestius

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras