Ska man verkligen springa barfota?

Ska man verkligen springa barfota?

Alla pratar om barfotalöpning just nu, men innan du lämnar skorna hemma och beger dig ut och springer är det bra att känna till vissa saker.

Ett av de viktigaste argumenten för att ta av sig skorna och springa barfota är att man får ett bättre steg av att springa barfota. Stämmer det? Marathon.se har tagit hjälp av Torbjörn Sköldefors, som svarar såhär på frågan om man får ett bättre löpsteg av att springa barfota:
Det har i flera studier visats att ett löparsteg förändras när man tar av sig skorna. Hälisättningen blir inte lika hård eftersom man tenderar att flytta isättningen framåt för att fördela tyngden. Steget blir mer likt en elitlöpares. Att elitlöparna springer mer på framfoten har sin grund i fart, spänst och styrka. Ju snabbare man springer desto kortare tid finns för kontakten med marken. Även löpare som när de joggar har en hård hälisättning och rullar över hela foten får när de springer snabbt ett steg med mer isättning mitt på foten. Även om de har skor på sig.”

Många marathonlöpare från Afrika är förebilder för den här trenden med barfotalöpning och då kanske framför allt Haile Gebreselassie, som är världsrekordhållaren på maraton, men också förebilden för framfotslöpning som ofta kopplas ihop med barfotalöpning av dess förespråkare. Marathon.se skriver att Haile har i intervjuer berättat att han sprang barfota som barn men att han inte gör det längre. Däremot tävlade han en gång i början av sin karriär på 3000 meter barfota för att hans löparskor var för dåliga. När han satte världsrekordet i maraton var det i ett par inte alls särskilt extrema adidas-skor. Även svenska världsstjärnan Isabellah Andersson valde bort lättare skor för en stadigare och mer dämpad modell när hon satte det svenska rekordet i maraton.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras