Sambandet mellan träning och hjärnans förmåga

Om du har ett jobb som innebär mycket stillasittande, eller kanske tenderar att bli låst framför TV:n under din fritid vet du säkert hur uppfriskande det ibland kan kännas med en rask promenad.

Att gå ut i den friska luften och röra på lederna är ett klassiskt sätt att ”rensa huvudet” på och ofta känner man sig både piggare och på bättre humör efteråt. Har du funderat närmare på sambandet mellan din kropp och din mentala styrka? Visste du exempelvis att fysisk aktivitet faktiskt ökar din hjärnkapacitet, förbättrar minnet och hjälper dig ta rätt beslut snabbare? Forskare har under det senaste decenniet tagit en närmare titt på sambandet mellan träning och hjärnans förmåga ur ett vetenskapligt perspektiv. Vi vet att det känns bra med en promenad, men vad gör egentligen promenaden med våra hjärnor?

När man vill träna sin hjärna till att helt enkelt fungera bättre, bli snabbare och lösa svårare problem är det lätt att man fokuserar på mentala övningar. För att öka sitt ordförråd läser man böcker på en avancerad nivå. För att lösa ekvationer bygger man upp sin matematiska förmåga med svårare och svårare tal. Vill du få bättre minne kan du spela det klassiska spelet Memory, och för att lära dig tänka strategiskt in i framtiden passar regelbundna partier av schack. Alla dessa hjärnövningar är viktiga och verkar för att olika områden i din hjärna ska stimuleras och utvecklas, men det är inte bara mentala övningar som har den påverkan på din hjärna.

I en studie som genomfördes vid University of British Columbia i Kanada fann forskarna att fysisk träning ökade storleken på hippocampus, den del av hjärnan där verbalt minne och inlärning sker. Detta innebär främst två saker: dels får du lättare att lära dig nya saker, och du kommer dessutom ihåg dem längre. Föreställ dig att du vill lära dig spela poker, ett strategiskt spel med många element att hålla reda på. Du kanske utforskar en massa nya casinon på nätet, för att plocka upp grunderna i spelet och lära dig reglerna ordentligt innan du börjar spela turneringar. Din hjärna kommer successivt att bli bättre och bättre på att känna igen en bra hand, kalkylera sannolikheten och minimera riskerna bara genom att du spelar regelbundet. Hjärnan lär sig själv! Vad du kanske inte vet är att om du tar en fem minuters paus varje timme, där du motionerar så snabbt att du ökar din hjärtfrekvens till 80 % av din kapacitet och blir andfådd, kommer du lära dig ännu snabbare. Det krävs alltså inte mer än ett par minuter åt gången för att hjärnan ska bli mer mottaglig. Läkare över hela västvärlden rekommenderar 150 minuter rask motion i veckan vilket är mindre än en halvtimme om dagen sammanlagt.

En annan studie som nyligen gjordes i Finland på barn i sjuårsåldern visar liknande resultat. Där övervakade man barnens hjärtfrekvenser under en längre tid och fann att de barn som var mest aktiva hade lättare för både läsning och matematik. Resultatet gällde framför allt pojkarna, och man fann att yngre generationer behöver mer aktivitet än äldre. Mer forskning i ämnet visar att för personer över 50 räcker en mildare aktivitet på bara 45 minuter i veckan för att stimulera tillväxten av hippocampus. En snabb promenad för att öka blodcirkulationen följt av styrketräning eller core-övningar i stil med yoga, tai chi eller pilates kan vara nyckeln till ett bättre minne på äldre dar. När människan går från medelålders till äldre är det naturligt för hjärnan att sakta ned och på sikt fungera sämre, men den nya forskningen visar att regelbunden träning, där pulsen höjs och man börjar svettas, inte bara hindrar hjärnan från att åldras utan också bygger upp den och förbättrar den. Den senaste forskningen från University of Canberra visar att även om kroppen blir äldre kan hjärnan fortsätta utvecklas.

Är du fortfarande inte övertygad om varför du ska knyta på dig joggingskorna? Förutom de fysiska fördelarna med träning; du går ned i vikt, du minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kanske känner dig lite snyggare och fräschare; bör du också överväga de mentala fördelarna:

  • Du sover bättre vilket i sig leder till bättre kognitiv förmåga.
  • Din hjärna blir snabbare och kan hantera information snabbare.
  • Både lång- och korttidsminnet blir bättre.
  • Hjärncellerna både växer snabbare och överlever längre.
  • Du minskar ångest och depression.

Kort sagt finns det ingen anledning att sitta stilla, både din kropp och hjärna behöver aktiveras för att hela du ska må bra. Det bästa är att det inte krävs mer än 150 minuter i veckan med en aktivitet som får dig lite andfådd och lite svettig. Det är en kort stund om dagen som i bästa fall kan garantera din mentala hälsa långt in i ålderdomen.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras